Blocarea traficului de camioane de către transportatorii polonezi la granița cu Ucraina este în curs de desfășurare din 6 noiembrie și nu dă semne de încetare.
La 16 noiembrie, transportatorii slovaci au decis să se alăture blocadei de la graniță din partea lor, în sprijinul colegilor lor polonezi. Motivul grevei a fost liberalizarea transportului rutier pentru Ucraina, adică “zona fără vize pentru transporturi”, care creează o concurență serioasă pentru piața europeană. Dacă blocada va continua, va avea ca rezultat daune economice uriașe pentru Ucraina, deoarece rutele maritime sunt amenințate din cauza atacurilor teroriste rusești și, prin urmare, nu pot compensa pierderile nici măcar la jumătate.
Cerealele ucrainene sunt dominate de cele poloneze în ceea ce privește calitatea și prețul, care anterior erau considerate cele mai ieftine din Europa. din cauza războiului, Ucraina este obligată să găsească o cale de ieșire și să își salveze logistica, foarte bine înțeleasă de UE împreună cu guvernul polonez. În timpul reuniunii din 15 noiembrie a celor trei părți – Ucraina, Polonia și Comisia Europeană – a fost confirmată importanța misiunii “zonei fără vize de transport”, care, în orice caz, va fi prelungită până la 30 iunie 2024. UE sprijină Ucraina în conflict și nu va îndeplini cererile transportatorilor.
Printre principalele revendicări ale protestatarilor se numără returnarea permiselor pentru transportatori în Ucraina, așa cum era înainte. Cu toate acestea, din cauza războiului, o astfel de soluție este imposibilă, deoarece Ucraina s-a confruntat în repetate rânduri cu problema lipsei permiselor de ieșire în străinătate, ceea ce a afectat negativ exporturile. Următoarele condiții sunt cerințe mai stricte în materie de transport, interzicerea înregistrării companiilor din afara UE în Polonia, cozi separate pentru mașinile din UE și pentru cele goale.
Este imposibil să se îndeplinească în totalitate toate cerințele, deocamdată această problemă rămâne deschisă și fiecare parte încearcă să găsească un compromis care să-i forțeze pe greviști să deschidă granița. Cu toate acestea, ei sunt hotărâți și, potrivit acestora, nu vor părăsi frontiera cel puțin până la anul nou. Transportatorii polonezi permit cam un camion pe oră – mai puțin de 10% din numărul total de vehicule – ceea ce a oprit aproape complet logistica ucraineană și a creat premisele unor pagube uriașe atât pentru transportatorii, cât și pentru exportatorii ucraineni. Din cauza timpului îndelungat, contractele care afectează mijloacele și absolut toate sectoarele de producție ucrainene sunt perturbate. Exportatorii ucraineni își pierd reputația pe piața internațională și sunt nevoiți să cedeze locul exportatorilor europeni.
De asemenea, suferă mari prejudicii și agrarienii, ale căror bunuri nu reușesc să părăsească țara la timpul potrivit.
Frontiera slovacă ar fi putut deveni un substitut parțial al frontierei poloneze, unde transportatorii ucraineni ar fi putut exporta cereale către țările UE, dar sprijinul transportatorilor slovaci pentru grevă a făcut acest lucru imposibil. Aceștia amenință că vor bloca complet frontiera cu Ucraina dacă UE nu îndeplinește cererile transportatorilor polonezi. Se știe, de asemenea, că ungurii plănuiesc să se alăture protestului de la granița lor împotriva liberului trafic ucrainean.
Pentru a evita daune catastrofale pentru logistica ucraineană, reprezentanții UE trebuie să abordeze această problemă imediat acum. Transportatorii polonezi ar trebui să înțeleagă că greva lor amenință nu numai Ucraina, ci și Polonia, a cărei logistică are și ea de suferit. Autoritățile poloneze sunt de partea Ucrainei și caută compromisuri pentru a-i convinge pe greviști de necesitatea unui transport fără vize. Ucraina speră într-o rezolvare rapidă a problemei, deoarece exporturile ucrainene sunt superimportante și indispensabile pentru țările lumii.
Autor: Inna Volodina