Pe 6 noiembrie, la ora 13:20, ora Kievului, a început acțiunea de protest anunțată a transportatorilor polonezi. Au fost blocate trei puncte de control pentru trecerea transportului de marfă: “Korchevaya – Krakivets”, “Grebenne – Rawa-Russkaya” și “Dorohusk – Yahodyn”.
Pe 23 noiembrie, amploarea acțiunii transportatorilor polonezi a crescut. Deoarece blocarea traficului de camioane a început și în fața punctului de control Medyka, adiacent punctului de control ucrainean Shehyni. Demonstranții intenționează, de asemenea, să extindă blocarea traficului de camioane până la punctul de trecere a frontierei “Nijhankowicz – Malhowice”.
Astfel, ei își exprimă dezacordul față de inițiativele Uniunii Europene. Ca organizatori ai acțiunii cer anularea așa-numitei scutiri de vize de transport pentru transportatorii internaționali ucraineni, interzicerea înregistrării în Polonia a companiilor de transport cu capital din Ucraina. Și dacă anterior guvernul polonez putea controla cursul demonstrației, acceptând termenii acesteia, acum situația a scăpat de sub control. La urma urmei, protestatarii nu intenționează să se oprească, ci dimpotrivă, măresc amploarea grevei, amenințând să blocheze complet întreaga graniță cu Ucraina. Acest lucru a fost declarat de vicepreședintele Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali, Volodymyr Balin.
Este important de remarcat că situația se înrăutățește nu numai în planurile de termen. La urma urmei, transportatorii slovaci au urmat exemplul colegilor lor. La 21 noiembrie, transportatorii din Slovacia au blocat circulația camioanelor în direcția unuia dintre punctele de control de la granița cu Ucraina. Cu toate acestea, în dimineața zilei de 22 noiembrie, circulația a fost reluată. Transportul ajutoarelor umanitare și al altor ajutoare importante, al animalelor, al combustibilului și al mărfurilor refrigerate nu a fost blocat.
Săptămâna aceasta, Uniunea Transportatorilor din Slovacia (UNAS) a apelat la Asociația Transportatorilor din Slovacia cu propunerea de a bloca traficul la punctul de trecere a frontierei Vyshne-Nemecke – Uzhgorod. Transportatorii așteaptă reacția Ministerului Transporturilor din țară înainte de a lua o decizie finală cu privire la blocaj.
Această situație are toate semnele unei crize lungi și nerezolvate. Întrucât guvernul polonez sprijină cererile transportatorilor, după cum a confirmat în scrisoarea sa, ministrul polonez al infrastructurii, Andrzej Adamczyk, i-a cerut vicepremierului ucrainean Oleksandr Kubrakov să anuleze înregistrarea obligatorie în sistemul “єCherga” pentru vehiculele care se întorc din Ucraina în UE, cel puțin la punctele de trecere a frontierei “Zosin – Ustilug” și “Nijanovici – Malhowice”.
În același timp, atât transportatorii, cât și guvernul polonez nu realizează că majoritatea cerințelor sunt practic imposibil de îndeplinit. Aceasta este poziția guvernului Ucrainei, exprimată de ministrul adjunct al dezvoltării comunitare, teritoriilor și infrastructurii, Serhiy Derkach.
Prin urmare, această problemă trebuie să fie rezolvată cât mai curând posibil. În medie, o zi de întrerupere a activității din cauza acțiunilor sindicale de la punctele de control polono-ucrainene cauzează unei companii ucrainene pierderi de aproximativ 1 milion de UAH, a calculat Asociația europeană a întreprinderilor. Potrivit Federației patronale, economia a suferit acum pierderi de peste 400 de milioane de euro ca urmare a blocării frontierelor.
Aceasta este o pierdere inacceptabilă pentru Ucraina, în condițiile în care economia țării suferă deja din cauza pierderilor cauzate de război. Iar astfel de lovituri din partea partenerilor nu fac decât să complice situația. În același timp, ele ignoră decizia general acceptată a Uniunii Europene și arată principalului rival, în persoana Rusiei, că cel mai mic conflict poate distruge toate mecanismele care au fost puse la punct în acești 2 ani.