A intrat producția de filme și seriale bune cu adevărat în impas, cum vedem tot mai multe comentarii în mediul online? Șefii de la Hollywood se plâng de o altă problemă, „Marea Contracție”, dar tocmai aceasta ne-ar putea rezerva motive de optimism precaut pentru viitor.
Când marile nume ale cinematografiei s-au întors pe covorul roșu la începutul lunii ianuarie pentru gala Globurilor de Aur după o dublă grevă care a paralizat producția de filme și seriale anul trecut, o amenințare existențială plana deasupra tuturor: Hollywood intră la apă.
Era de vârf a televiziunii s-a încheiat, conchide agenția Reuters într-un amplu material publicat săptămâna aceasta pe baza discuțiilor cu nu mai puțin de 17 directori ai studiourilor de film, agenți care reprezintă actorii și bancheri care finanțează producțiile cinematografice.
Aceștia spun că printre realitățile economice la care Hollywood trebuie să se adapteze acum se numără o mai mare atenție acordată bugetelor și presiuni suplimentare asupra marjelor de profit la care se pot aștepta cinematografele.
„Marea Contracție este acum asupra noastră”, a declarat un director veteran din televiziune, sub condiția anonimității. „Cred că va exista o retragere semnificativă în ceea ce privește cantitatea conținutului și perioada de timp petrecută asupra sa”, a adăugat el.
Ne vom putea face o idee despre cât de mare va fi contracția chiar luna aceasta, după ce 3 dintre giganții americani ai divertismentului – Disney, Warner Bros. Discovery și Fox – își vor publica rezultatele financiare trimestriale și analiștii vor termina disecarea lor.
Deja au apărut zvonuri despre o fuziune între conglomeratul care deține Paramount Global, un alt gigant al Hollywood-ului, și Skydance Media, compania de producție din spatele francizei Mission Impossible sau a unor filme caTop Gun: Maverick, Transformers: Rise of the Beasts și G.I. Joe: Retaliation, printre altele.
Banca de investiții TD Cowen estimează că veniturile din publicitate ale televiziunilor au scăzut în 2023 cu 7% față de anul precedent, printre cei afectați numărându-se inclusiv Disney, cu un declin de 11,7%. Warner Bros. Discovery a raportat la rândul său o scădere cu 13% a veniturilor pentru primele 9 luni ale lui 2023.
Situația se datorează în mare măsură faptului că tot mai multe companii aleg să își facă publicitate în mediul online în detrimentul televiziunilor, o situație pe care presa scrisă și posturile de radio o resimt deja de ani de zile, ajungând să își „numere banii cu pipeta”, după cum zice o veche melodie de pe plaiurile mioritice.
Ori, chiar dacă giganții divertismentului au început să își extindă tot mai mult afacerile în domeniul publicității digitale, introducând inclusiv abonamente cu reclame pe platformele lor de streaming, ei încă își obțin 80% din veniturile totale din reclame din domeniul aflat în cădere liberă al publicității la TV.