Sari la conținut

Taxă pentru vehicule poluante în zonele urbane mari: Primăriile vor implementa măsuri de delimitare și compensație

Primăriile din marile orașe din România vor crea „zone cu emisii scăzute” (ZNSE), unde șoferii de vehicule poluante vor trebui să plătească o taxă. Această inițiativă face parte dintr-un proiect al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).

Zonele vor fi monitorizate prin camere video, iar locuitorii acestor zone vor fi scutiți de taxă. Proiectul se află în prezent în faza de dezbatere publică.

Detalii despre proiect

Zone cu emisii scăzute (ZNSE):

  • Înainte de stabilirea ZNSE, vor fi introduse măsuri compensatorii, inclusiv:
  1. Îmbunătățirea transportului public local în cadrul zonelor.
  2. Crearea unei infrastructuri adecvate pentru mobilitatea activă, cum ar fi trasee pentru biciclete și trotinete electrice, stații de închiriere și puncte de încărcare pentru vehicule electrice.

Strategii ale autorităților locale

  1. Tarifele de acces:
  • Tarifele vor fi stabilite în funcție de clasa de poluare a vehiculelor.
  • Se vor implementa mecanisme pentru controlul accesului în ZNSE și va fi disponibilă o platformă online pentru plata tarifelor.
  1. Reguli de acces:
  • Accesul vehiculelor va fi reglementat în funcție de clasa de poluare.
  • Autoritățile locale vor gestiona controlul accesului în aceste zone.

Durata temporară a ZNSE:

  • Unele ZNSE pot fi activate doar în weekend, pe timp de noapte sau în anumite perioade ale zilei.

Tarife și sancțiuni:

  • Tarifele vor varia în funcție de clasa vehiculului și tipul de combustibil.
  • Încălcarea regulilor va fi sancționată cu o amendă de 300 lei.
  • ZNSE nu vor fi gestionate pe baza ecusoanelor sau autocolantelor.

Acces la date:

  • Autoritățile locale și personalul Poliției Rutiere sau Poliției Locale vor avea acces la datele din Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și Vehicule.

Justificarea proiectului:

Ministerul Dezvoltării argumentează că proiectul răspunde problemelor cauzate de extinderea urbană, serviciile de transport public deficitare, rețelele rutiere inadecvate, trotuarele insuficiente și parcarea inadecvată. Traficul congestionat este o problemă majoră.

„Pentru o mobilitate urbană durabilă, trebuie să luăm în considerare nu doar transportul de persoane, ci și transportul de mărfuri, un aspect esențial al aglomerației urbane”, menționează nota de fundamentare.

Statistici și importanța măsurilor:

  • În 2019, Bucureștiul a fost cel mai congestionat oraș din Uniunea Europeană și al 14-lea la nivel mondial, cu un timp pierdut în trafic de peste 227 de ore pe an.
  • Probleme similare se întâlnesc și în alte orașe din România. Măsurile pentru fluidizarea traficului și reducerea poluării sunt esențiale, iar crearea ZNSE este considerată necesară pentru atingerea acestor obiective.

Sursa: Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!