În dimineața zilei de duminică, 15 decembrie, două tancuri petroliere rusești – “Volgoneft-212” și “Volgoneft-239” – s-au scufundat în apropierea strâmtorii Kerci. Potrivit presei ruse, navele, încărcate cu păcură, au fost rupte în două de valuri. Canalul rusesc Telegram Baza a raportat că evacuarea echipajului a fost amânată până dimineața din cauza condițiilor meteo. Utilizarea elicopterelor și bărcilor de salvare a fost imposibilă. Tancul “Volgoneft-239” a eșuat la 80 de metri de portul „Taman” din regiunea Krasnodar, iar partea din față a navei a fost înghițită de apă. Se relatează că cei 14 membri ai echipajului s-au retras în partea din spate a navei.
Anterior, de pe tancul “Volgoneft-212”, au fost evacuați 11 membri ai echipajului. Doi dintre marinari sunt în stare gravă, iar nouă – în stare medie. Cea mai gravă situație o are căpitanul navei, care a înghițit apă contaminată cu păcură și și-a pierdut cunoștința. De asemenea, presa a relatat despre decesul unei persoane.
Din cauza deversării produselor petroliere în urma accidentului, Marea Neagră se confruntă cu o amenințare ecologică majoră. Experții afirmă că aproximativ 8.600 de tone de păcură ar fi putut ajunge în mare. Din cauza temperaturii scăzute a apei, o mare parte dintre produsele petroliere se vor depune pe fundul mării sub formă de aglomerări. Ecologiștii estimează un potențial prejudiciu de zeci de miliarde de dolari și o poluare care va afecta marea timp de decenii.
De ce este periculos?
Potrivit rapoartelor Greenpeace, această regiune a mai fost afectată în trecut. În 2007, în urma unei furtuni severe, un tanc petrolier rus a provocat scurgerea a 1.200 de tone de păcură în apropiere de insula Tuzla. Daunele „semnificative” au fost resimțite timp de un an.
În prezent, Greenpeace avertizează că situația este mult mai gravă. Aproximativ 4.300 de tone de păcură și, posibil, alte produse petroliere s-au scurs în apele strâmtorii Kerci, care leagă Marea Neagră de Marea Azov.
Paul Johnston, directorul laboratoarelor de cercetare Greenpeace de la Universitatea Exeter (Marea Britanie), a avertizat asupra consecințelor grave:
„În condițiile meteorologice actuale, deversarea va fi extrem de dificil de localizat. Dacă poluarea va ajunge la țărm, curățarea liniei de coastă va fi o sarcină extrem de dificilă. Impactul asupra mediului depinde de tipul de petrol deversat. Reziduurile petroliere grele, precum păcura, au un efect mai vizibil, afectând în special fauna marină.”
În cazul în care navele se scufundă complet, există un risc de scurgeri de lungă durată a petrolului și a altor produse petroliere.
Cauzele catastrofei
Autoritățile ruse susțin că furtuna și condițiile meteorologice severe au fost principala cauză. Însă experții în construcția navală sunt de părere că situația este rezultatul unor factori multipli:
- Tipul și structura navelor – “Volgoneft-212” și “Volgoneft-239” sunt, de fapt, nave fluviale, construite pentru transportul păcurii pe râuri și transferul acesteia pe nave maritime.
- Starea tehnică precară – În anii ’90, Rusia a adaptat în grabă tancurile petroliere la standardele internaționale, folosind metode neconforme, precum tăierea și sudarea corpului navelor. Această practică a afectat siguranța a zeci de nave similare.
Această catastrofă subliniază vulnerabilitatea ecosistemului Mării Negre și pericolele generate de utilizarea necorespunzătoare a navelor.
Impactul războiului asupra mediului
În ultimii ani, Ucraina a suferit pierderi semnificative din cauza agresiunii militare ruse. Sistemul ecologic al Ucrainei a fost afectat profund, cu pagube estimate la 65 de miliarde de dolari. La o conferință din Helsinki privind „securitatea ecologică,” premierul ucrainean Denis Șmîgal a subliniat că războiul a provocat:
- Poluare fără precedent;
- Punerea în pericol a 35% din biodiversitatea Europei.
Șmîgal a conturat obiective cheie, printre care:
- Monitorizarea și raportarea daunelor ecologice cauzate de război;
- Dezvoltarea unor strategii pentru tragerea Rusiei la răspundere pentru crimele ecologice;
- Asigurarea resurselor necesare pentru protecția și refacerea mediului înconjurător.
Soluții
Pentru a preveni astfel de tragedii și pentru a opri distrugerea ecologică cauzată de Rusia, Ucraina are nevoie urgentă de:
- Rachete cu rază medie și lungă de acțiune;
- Eliminarea restricțiilor privind utilizarea acestora.
Protecția naturii și a resurselor ecologice trebuie să fie o prioritate pentru comunitatea internațională în fața acestor catastrofe ecologice.
Imagine: ilustrativă, sursă: https://www.libertatea.ro/stiri/risc-de-dezastru-ecologic-in-marea-neagra-dupa-scufundarea-a-doua-tancuri-petroliere-rusesti-avertismentul-greenpeace-5123729