Sari la conținut

Misteriosul accident aviatic din Kazahstan

Pe 25 decembrie, în Kazahstan a avut loc un accident aviatic cu un avion Embraer-190, la bordul căruia se aflau 69 de persoane. Avionul Embraer E190AR al companiei Azerbaijan Airlines (AZAL) decolase din Baku la ora 07:55, ora locală, efectua zborul AHY8243 către Groznîi. Potrivit presei regionale, din cauza ceții, zborul a fost redirecționat către Makhachkala, iar ulterior către Aktau. La câțiva kilometri de aeroportul din Kazahstan, avionul s-a prăbușit. La impact, a izbucnit un incendiu, care a fost stins rapid.

Conform celor de la Azerbaijan Airlines, la bord se aflau 67 de persoane, inclusiv cinci membri ai echipajului. Compania aeriană a publicat o listă cu numele pasagerilor. 38 de persoane au murit, a declarat seara viceprim-ministrul Kazahstanului, Kanat Bozumbaev, care este și șeful comisiei guvernamentale pentru investigarea cauzelor prăbușirii. Ministrul Transporturilor din Kazahstan, Marat Karabaev, a precizat ulterior că trei membri ai echipajului au supraviețuit, iar doi au murit. El a adăugat că la bord erau 16 pasageri din Rusia — șapte au murit, iar nouă au supraviețuit.

După accident, avionul s-a rupt în bucăți, compartimentul din spate s-a desprins și s-a răsturnat, potrivit RBC. Din fotografiile și videoclipurile incidentului, reiese că supraviețuitorii se aflau în partea din spate a avionului.

În urma incidentului, autoritățile din Kazahstan au deschis un dosar penal, iar guvernul a înființat o comisie pentru investigarea cauzelor accidentului aviatic. Comitetul de Investigație al Rusiei a deschis de asemenea un dosar penal. Azerbaijan Airlines a suspendat zborurile din Baku către Groznîi și Makhachkala până la finalizarea investigației.

Dar care sunt cauzele accidentului?

Mass-media din Rusia au relatat că, înainte de accident, avionul a intrat în coliziune cu o haită de păsări, dar acest lucru nu a fost confirmat. După tragedie, serviciile de urgență din Kazahstan au indicat o posibilă explozie a unui butoi de oxigen la bord. Compania aeriană a declarat că prăbușirea a fost cauzată de coliziunea cu păsările, care au ajuns în motoare.

În același timp, surse din serviciile de urgență susțin că principala ipoteză este defecțiunea uneia dintre principalele sisteme. Echipa a transmis un semnal de urgență înainte de a dispărea de pe radare. Purttătorul de cuvânt al “Rosaviatsiya”, Artem Korenyako, a menționat de asemenea ipoteza cu păsările. Conform datelor preliminare, „după coliziunea cu păsările, din cauza unei situații neprevăzute la bord, comandantul aeronavei a decis să meargă la un aeroport de rezervă — acesta fiind Aktau”.

Totuși, există și o altă alternativă, la fel de plauzibilă, pentru versiunea cu „păsările”. Mulți analiști consideră ciudat faptul că autoritățile nu au explicat de ce avionul, care zbura deasupra Mării Caspice, s-a prăbușit la scurt timp după ce loviturile cu dronele au lovit sudul Rusiei. În trecut, din cauza activității dronelor în această zonă, aeroporturile au fost închise, iar cel mai apropiat aeroport rusesc de ruta avionului a fost închis miercuri dimineață.

Pe baza acestui fapt, experții susțin că avionul Embraer-190 al companiei aeriene din Azerbaidjan, care zbura din Baku către Groznîi, ar fi fost doborât de un sistem de apărare antiaeriană rusesc. Conform procedurilor și logicii elementare, Rusia ar fi trebuit să închidă spațiul aerian deasupra Groznîiului, dar nu a făcut acest lucru. Avionul a fost avariat de ruși și a fost trimis în Kazahstan, în loc să fie aterizat de urgență în Groznîi pentru a salva viețile oamenilor.

Acest lucru este confirmat și de cuvintele lui Subhonkula Rahimov, care a supraviețuit accidentului aviatic din Aktau. Bărbatul a povestit propagandiștilor ruși că piloții au încercat de trei ori să aterizeze avionul în Groznîi, dar „la a treia încercare a explodat ceva”. Potrivit acestuia, explozia nu a avut loc în interiorul avionului, ci undeva în exterior. El a mai spus că în vestul său salvator erau găuri cauzate de fragmente.

Între timp, canalele rusești „Z” au început să răspândească teorii conform cărora avionul ar fi putut fi doborât de la sol. Chiar dacă aceasta este o versiune preliminară și trebuie așteptate rezultatele oficiale ale investigației, faptul că partea rusă va fi implicată în procesul de investigare al accidentului ridică deja riscul de falsificări și confirmarea ulterioară a versiunii cu păsările.

Dar, dacă vina Rusiei va fi dovedită, atunci întrebarea privind limitarea accesului Rusiei la spațiul aerian va deveni mai actuală ca niciodată. În ultimii 10 ani, accidentul din Kazahstan va deveni al doilea prăbușire a unei aeronave provocată de agresiunea Rusiei.

Imagine: ilustrativă, sursă: https://hotnews.ro/noi-informatii-si-imagini-despre-accidentul-aviatic-din-kazahstan-unde-s-a-prabusit-un-avion-embraer-al-azerbaijan-airlines-situatie-de-bruiaj-in-regiune-1869259

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!