Sari la conținut

Decizie luată de CSAT: România va cumpăra avioane de ultimă generație. /Când ar putea ajunge avioanele F-35 în România și care este costul achiziției

​România va cumpăra avioane de ultimă generație F-35, au decis marți în ședință membrii Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Aceștia au aprobat, marți, concepția de realizare a capabilității operaționale de apărare aeriană cu avioane multirol de generația a V-a, relatează sursa.

În cadrul ședinței CSAT de marți, potrivit Administrației Prezidențiale, a fost analizată şi dezvoltarea aviației militare a României. Realizarea unor capabilităţi operaționale de apărare aeriană robuste, credibile, interoperabile, flexibile şi eficiente, destinate atât îndeplinirii angajamentelor asumate ca urmare a calității de stat membru NATO şi UE, cât și descurajării unei posibile agresiuni, reprezintă condiţia esenţială pentru îndeplinirea obiectivelor politicii de apărare a României.

Spectrul capabilităților de apărare menționate va include, printre altele, capabilități sporite de apărare aeriană și anti-rachetă pentru protecția forțelor proprii și capabilități avansate și diversificate de foc și de lovire cu precizie la mare distanță, potrivit CSAT.

  • Procesul de modernizare a Forțelor Aeriene Militare va continua prin achiziționarea de avioane de ultimă generație F-35. Aceste avioane, dotate cu o gamă largă de senzori avansaţi, capacitate de schimb de informaţii criptate în timp real atât cu platforme aeriene, cât şi cu sisteme de apărare cu baza la sol, capacitate de gestionare reală a imaginii operaţionale a câmpului de luptă, precum şi cu muniţii inteligente de înaltă precizie, permit realizarea şi menţinerea superiorităţii aeriene, condiţie obligatorie pentru asigurarea suveranităţii în spaţiul aerian naţional şi, la nevoie, pentru apărarea acestuia.

„În acest sens, membrii Consiliului au aprobat Concepția de realizare a capabilității operaționale de apărare aeriană cu avioane multirol de generația a V-a”, notează CSAT.

Avioanele F-35, după 2030

Klaus Iohannis deja anunțase încă din februarie 2022 că România va achiziționa modelul F-35, avionul de generația a 5-a produs de Lockheed Martin și care a început să fie cel mai selectat avion nou a multor state membre NATO, inclusiv Norvegia care face trecerea de la F-16, avioane ce vor ajunge astfel la noi.

Tranziția spre avioanele de generația a V-a, chiar dacă teoretic este programată să aibă loc după 2030, va dura ani și presupune pe lângă contracte semnate din timp și plăți mari făcute în tranșe înainte de a vedea efectiv aparatele livrate, și pregătiri ce țin de infrastructură, logistică și de pregătire a piloților.

Cât va costa România achiziția de avioane F-35?

România operează practic F-16 din anul 2016, iar acum se uită la o achiziție de F-35 undeva după orizontul anilor 2030.

Nu putem discuta încă de un contract sau de vreo sumă nici măcar pur estimativ, în condițiile în care nici măcar nu s-a vehiculat un număr minim de aeronave pe care țara noastră să-l cumpere.

Ce știm doar e că România va ajunge practic să opereze la începutul anilor 2030 48 de avioane F-16, unele din ele ajungând pe atunci deja la finalul resursei lor de zbor. E lesne de presupus că necesarul României post-2030 va fi de circa 32-48 de aeronave.

Ca o paralelă, Polonia operează avioane F-16 noi (48 în total) din anul 2006. În 2020 Polonia a semnat un contract cu SUA pentru avioane F-35. Polonia va plăti circa 4,6 miliarde de dolari pentru 32 de avioane de vânătoare noi de generația a cincea F-35.

Avioanele poloneze vor fi livrate începând cu anul 2024, însă contractul nu include armament și nu are nici o componentă de offset.

Specificațiile avioanelor de generația a cincea F-35

F-35 este un avion de ultimă generație, considerat „invizibil” pentru radar. Avioanele de tip „stealth” precum F-35 se folosesc de forme specifice ale fuselajului și de o vopsea specială astfel încât undele radar să fie „absorbite” și să se să reflecte cât mai puțin atunci când lovesc aeronava. Secțiunea radar a unui astfel de avion poate ajunge să fie la fel de mică precum a unei păsări.

F-35A

Echipaj: 1

Lungime: 15,37 m

Anvergura aripilor: 10,65 m

Înălțime: 5,28 m

Suprafață portantă: 42,7 mp

Masa (gol): 13,29 t

Masa (echipat): 22,4 t

Masa maximă la decolare: 31 t

Motor: 1× Pratt & Whitney F135 afterburning turbofan, (177 kN)

Viteza maximă: Mach 1,6 (1.200 mph, 2.000 km/h)

Raza de luptă: 1.300 km

Limită G: 9

Plafon operațional: 50.000 ft (15.000 m)

Rata de urcare: ~40.000 ft/min (200 m/s)

Armament:

  • Tun 1×25 mm GAU-22/A (180 proiectile)
  • Puncte de acroșaj: 4 interne în configurație stealth / 6 puncte externe

Radar: AN/APG-81 AESA, sistem electro-optic și sistem de bruiaj

România cumpără acum F-16 din Norvegia

România a semnat în noiembrie 2022 contractul de achiziție a 32 de avioane F-16 în configurația M6.5.2, motoare de rezervă și suport logistic de la Guvernul Regatului Norvegiei. Contractul prevede că primele aeronave vor veni în România încă din 2023.

Valoarea contractului semnat astăzi cu Guvernul Regatului Norvegiei este de 388 milioane euro și se va derula pe o perioadă de trei ani, primele aeronave urmând să fie livrate spre sfârșitul anului 2023.

Avioanele vor fi livrate României în stare operațională, cu o resursă disponibilă care va permite operarea acestora de către Forțele Aeriene Române pentru o perioadă de minim 10 ani, respectiv pe durata perioadei de tranziție la avioanele de generația a V-a.

Achiziția celor 32 de avioane de la Guvernul Regatului Norvegiei reprezintă, în fapt, un transfer de capabilitate între două state membre ale NATO, pentru creșterea capacității de apărarea a României și asigurarea contribuției naționale la apărarea colectivă în cadrul Alianței Nord-Atlantice.

Ce va presupune achiziția de avioane F-16 din Norvegia

În luna iunie 2022 MApN a aprobat proiectul de achiziție a aeronavelor F-16 din Norvegia.

  • „Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație M6.X cu avioanele F-16 din prima escadrilă intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române.
  • Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare în executarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin operatorul economic desemnat centru de mentenanță pentru aeronave F-16 de către Guvernul României (Aerostar Bacău), aspect care va contribui la consolidarea şi menţinerea capabilităţii aeriene operaționale.
  • Achiziția de la Guvernul Regatului Norvegiei a pachetului de 32 avioane F-16 include și instruirea unui număr minim de specialiști din cadrul personalului tehnico-ingineresc de aviație din Forțele Aeriene necesar pentru încadrarea funcțiilor-cheie din structurile de planificare și execuție a mentenanței și de asigurare a planificării logistice la nivelul Bazei Aeriene și Statului Major al Forțelor Aeriene pentru cele două escadrile de avioane F-16. Această soluție asigură, într-un interval de timp scurt, crearea la nivelul escadrilelor a capabilității minime de operare, mentenanță, planificare și conducere strict necesare pentru exploatarea în condiții de siguranță a avioanelor F-16 care vor fi achiziționate.
  • Fondurile estimate pentru achiziție sunt de circa 454 milioane euro, fără TVA”. Din această sumă circa 388 de milioane de euro reprezintă costul aeronavelor propriu-zise.

Ce alte avioane F-16 mai operează România acum și cât au costat. Ele vor fi modernizate

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6, achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

Scoaterea graduală din serviciu a avioanelor MiG-21 LanceR şi necesitatea executării în regim permanent a Serviciului de Luptă – Poliţie Aeriană cu avioane F-16, coroborate cu evoluția mediului de securitate regional, au determinat nevoia identificării unei soluţii care să permită apărarea spațiului aerian al României cu avioane F-16 și executarea SLP-PA cu avioane F-16, conform angajamentelor asumate față de NATO.

Cele 17 avioane F-16 au fost cumpărate în două tranșe din Portugalia și au fost modernizate cu ajutorul SUA.

Prima tranșă a presupus 12 avioane F-16 pe care le-a modernizat printr-un proces numit MidLife Upgrade (MLU). Ele au fost modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R, aducându-le în esența undeva la echivalentul unor avioane F-16 mult mai moderne (echivalentul block 40 cu unele elemente block 50/52).

Printre elementele cheie ale procesului de upgrade se numără: Motorizare F100-PW-220E – control digital; cabină standard F-16 C/D Block 50/52, compatibilă cu sistemele de vedere pe timp de noapte; două display-uri multifuncționale color; computer modular de misiune; radar de control al focului modernizat; sistem de navigație hibrid; sistem avansat de identificare amic-inamic; sistem de management pentru razboi electronic; sistem de transmitere a datelor Link 16.

Pe lângă acestea, pachetul a inclus și integrarea altor dispozitive: SniperPod (container extern pentru cercetare și ochire) și JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System – cască cu afișaj electornic) pentru folosirea lor cu rachetele de tip AIM-120C-7 AMRAAM și AIM-9 M și X Sidewinder (la fel, achiziționate de România).

Tot pachetul a costat România circa 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului.

A doua tranșă a presupus achiziția a alte 5 aeronave F-16 din Portugalia, aeronave trecute și ele prin procesul MLU.

Ulterior, România a cerut aprobarea Congresului SUA pentru a-și moderniza toate cele 17 aeronave, un proiect parte din programul de 280 de milioane de euro prin care România achiziționase din Portugalia cele cinci aparate.

„Cele cinci aeronave vor avea aceeași configurație cu cele 12 aflate deja în dotarea Forțelor Aeriene Române, respectiv M.5.2R, iar pachetul de bunuri și servicii include și modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale Armatei Române la o configurație superioară, respectiv M.6.X”, transmitea MApN când s-a parafat cumpărarea celor cinci avioane F-16 din Portugalia.

Avioanele F-16 din Norvegia, mai „zburate”, dar într-o configurație superioară decât ce are România în prezent

Avioanele F-16 pe care le-a operat până de curând Norvegia și pe care le cumpără România sunt de tipul A/B block 20-25 și au fost construite între 1982 și 1984. Aeronavele au fost modernizate de-a lungul vremii și au trecut deja în 2001 printr-un proces de Mid-Life Update (MLU), similar cu cele 17 aeronave pe care România le-a modernizat după ce le-a cumpărat din Portugalia.

Din punct de vedere al operării, aeronavele F-16 din Norvegia vin însă cu o resursă de viață mult mai redusă față de cele cumpărate din Portugalia, fiind zburate mult mai mult de către Forțele Regale Aeriene din Norvegia. Surse din piață, confirmate ulterior de fostul ministru Dîncu, vorbesc de circa 2.000 – 3.000 de ore de zbor rămase din durata de viață de circa 10.000 de ore de după modernizare, resursă de zbor ce ar mai putea fi „întinsă” puțin în timp doar prin reparații capitale și mentenanță constantă.

În aceste condiții o mare parte din cele 32 de aeronave ar urma să fie operabile cel puțin încă 7-10 ani de acum încolo în mod normal (poate chiar forțate și mai mult dacă luăm programul MiG-21 LanceR ca referință…), urmând ca România să facă apoi trecerea la avioanele de generația a cincea F-35.

Deși avioanele F-16 din Norvegia au o vechime mare și au fost folosite mai mult, conform MApN ele sunt într-o configurație superioară decât cele 17 pe care România le operează acum.

Cele 32 de aparate pe care România le-ar cumpăra de la Norvegia sunt în configurație M6.5.2, configurație superioară celor 17 avioane aflate în înzestrare – M5.2R. Cele 17 aeronave ale României din prezent ar urma și ele în viitorul apropiat să fie modernizate la Aerostar să ajungă și ele la standardul M.6.X, potrivit MApN.

Avantajul Aerostar: Modernizarea și reparațiile avioanelor F-16, făcute în țară pentru întreaga flotă, dar și pentru aeronavele altor vecini

Dincolo de achiziția aparatelor în sine, circa 388 de milioane de euro pentru cele 32 de aeronave (inclusiv mai multe piese de schimb), conform MApN, întreg programul de dotare vine cu încă o componentă de aproape 100 de milioane de euro pentru modernizare.

Cu alte cuvinte, cele 32 de aeronave vor fi adaptate pentru integrarea în cadrul Forțelor Aeriene Române și vor beneficia de o modernizare care se va face la Aerostar Bacău.

Având în vedere că Aerostar Bacău deja a fost desemnat centrul pentru mentenanța actualelor 17 aeronave din dotarea Armatei, dar și modernizarea lor la standardul M6.X, realizarea lucrărilor necesare pentru încă două escadrile (32 de aeronave) ar însemna un flux mare de lucru pentru industria internă de apărare. Practic o parte din bani pe care România îi bagă în programul F-16 se întorc în economie, iar Aerostar poate deveni un centru specializat pe F-16 care să răspundă nevoilor celorlalte state din zonă.

În jurul României și alte state au decis achiziționarea de avioane F16, astfel încât și modernizarea, mentenanța și repararea acestora ar putea fi făcută la Aerostar Bacău.

Avioanele F-16 ale Norvegiei, folosite în misiuni reale de luptă

Avioanele F-16 ale Norvegiei au fost folosite de-a lungul vremii, dincolo de misiunile de poliție aeriană prin care au interceptat aeronavele militare ale Rusie, și în teatre de operațiuni, acolo unde au participat activ la misiuni de luptă. Astfel, F-16 ale Norvegiei au participat în 1999 în misiunile de bombardament din Serbia, în misiunea de luptă „Enduring Freedom” din Afganistan, precum și în misiunile din Libya din 2011.

Toate aeronavele F-16 novergiene au fost modificate pentru a putea lansa o parașută la aterizare pentru a-i permite să aterizeze pe piste scurte sau acoperite de gheață ce ar fi îngreunat frânarea.

Totodată, avioanele F-16 ale Novergiei au fost dotate un sistem intern de bruiaj (Northrop Grumman AN/ALQ-162, Shadowbox II upgrade). Un astfel de sistem montat în interiorul fuselajului oferă avantajul de a nu ocupa un loc pe pilonii de armament exterior al aeronavei.

Aeronavele F-16 novergiene au fost adaptate să folosească rachete aer-aer AIM-9L Sidewinder, Iris-T și AIM-120 AMRAAM, dar și rachete antinavă Penguin Mk3 de la Kongsberg (producătorul rachetei antinavă NSM pe care România tocmai a achiziționat-o pentru platformele sale de lansare de pe coastă). Ca armament de bombardament, F-16 norvegiene au folosit bombele Paveway II (mk 82).

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!