Continuarea “Inițiativei cerealelor la Marea Neagră” cu participarea Ucrainei, a ONU și a Turciei rămâne una dintre chestiunile prioritare pentru discuții. Retragerea Rusiei din “acordul privind cerealele” a reprezentat o amenințare la adresa securității alimentare globale. Țările interesate continuă să lucreze la soluționarea problemei și să caute rute alternative pentru o funcționare fiabilă a coridorului. Multe țări din Orientul Mijlociu, Africa, precum și RPC – dependente de exporturile ucrainene, este de neînlocuit și are nevoie de o apărare fiabilă împotriva atacurilor rusești.
Marina ucraineană a anunțat noi coridoare temporare pentru navele comerciale care călătoresc din/către porturile ucrainene din Marea Neagră. În același timp, amenințarea militară și a minelor din partea Rusiei rămâne. Armata ucraineană a adăugat că aceste rute au fost concepute în primul rând pentru ieșirea navelor civile aflate pe teritoriul porturilor Cernomorsk, Odesa și Iuzhni, începând cu 24 februarie 2022.
Anterior, Ucraina a propus deja noi rute într-un apel adresat Organizației Maritime Internaționale (OMI). OMI a cerut Rusiei să respecte convențiile internaționale și să înceteze să mai amenințe navigația comercială în Marea Neagră și a recunoscut, de asemenea, dreptul Ucrainei la libera navigație comercială garantată de dreptul internațional al mării. Doar navele ai căror căpitani sau proprietari confirmă oficial că sunt pregătiți să rămână în condiții de pericol pentru viață vor putea naviga.
Într-o scrisoare adresată OMI, Ucraina a raportat stabilirea unei rute de navigație proprii temporare, menită să contribuie la deblocarea navigației internaționale în partea de nord-vest a Mării Negre. Una dintre rutele de transport suplimentare duce către apele teritoriale și zona economică maritimă a României, care este una dintre țările vecine din Marea Neagră.
Șeful Asociației ucrainene a cerealelor, Mykola Gorbaciov, a declarat că Ucraina a convenit cu România să înceapă o cooperare non-stop de la începutul lunii august și să crească numărul de piloți pe unul dintre canalele românești. Anterior, s-a raportat că canalul Sulina reprezintă 50% din cifra de afaceri comercială a porturilor dunărene. Porturile dunărene sunt capabile să exporte peste 2 milioane de tone pe lună și ar putea ajunge la 3 milioane de tone dacă Rusia nu va crește intensitatea bombardamentelor în regiune.
Черноморская зерновая инициатива стала спасительным жилетом, когда Россия начала блокировать украинские порты и тормозить экспорт. Задержка, а то и полное отсутствие в некоторых странах украинского продовольствия привели к повышению цен на кукурузу и пшеницу на сотни долларов. Учитывая это, многие люди в странах Африки и Азии оказались на грани голода.
Мир должен быстро реагировать и находить новые потенциальные пути для курсирования торговых украинских судов. После выхода из “зернового соглашения” за 9 дней россия уничтожила более 200 тысяч тонн украинского зерна. Портовая инфраструктура Украины до сих пор продолжает атаковать и количество потерянного продовольствия со временем может только расти.
Давление международного сообщества на Россию является обязательным условием наступления мира, в частности, в вопросе экспорта. Ни одна диктаторская страна мира не имеет права посягать на чужое и решать судьбы миллионов людей, зависимых от украинского продовольствия. Черноморская зерновая инициатива может полноценно существовать без участия России. Основная задача состоит в улучшении защиты зернохранилищ, портов и судов в Черном море.
Autor: Inna Volodina