Acordul privind exportul de cereale, la care participă Rusia, Turcia, Ucraina și ONU, a expirat la 17 iulie. În urma retragerii Rusiei din acordul privind cerealele, lumea a început să lucreze pentru a reveni la asigurarea liberei navigații în Marea Neagră. Acest lucru a fost realizat prin utilizarea principiilor dreptului internațional, a sprijinului militar și a mecanismelor de asigurare.
Acest lucru a devenit necesar deoarece Ministerul Apărării al statului agresor, Rusia, a anunțat că, începând cu 20 iulie, toate navele care navighează în Marea Neagră spre porturile ucrainene vor fi considerate ca fiind potențiale transportoare de încărcături militare, iar țările de pavilion ale acestor nave vor fi considerate ca fiind implicate în conflictul ucrainean de partea Ucrainei. Începutul prăbușirii blocadei Federației Ruse a fost spart de nava israeliană Ams1.
După nava israeliană Ams1 urmează navele Sahin 2 și Yilmaz Kaptan, care arborează pavilioanele Greciei și Turciei/Georgia. Acestea au sosit în porturile ucrainene sub escorta avioanelor de recunoaștere ale NATO, în timp ce avioanele de luptă ale Alianței erau la datorie. Este demn de remarcat faptul că niciuna dintre nave nu și-a ascuns punctul final de sosire.
Astăzi, la o lună de la retragerea Rusiei din acordul privind cerealele, prima navă de containere JOSEPH SCHULTE, sub pavilion Hong Kong, a plecat din portul Odesa de-a lungul coridorului temporar, pentru prima dată după 16 iulie. La bord – peste 30 000 de tone de marfă (2114 containere), inclusiv alimente. Acest lucru a fost raportat de viceprim-ministrul pentru redresare – ministrul dezvoltării comunitare, teritoriilor și infrastructurii din Ucraina Oleksandr Kubrakov. Conform ordinului de navigație al Marinei Militare a AFU nr. 6, rutele temporare pentru circulația navelor civile către/din porturile maritime ucrainene din Marea Neagră au început să funcționeze începând cu 8 august 2023.

Ucraina a propus această rută în cererea sa adresată Organizației Maritime Internaționale (OMI). Consiliul OMI recunoaște dreptul internațional al Ucrainei la libera navigație comercială și solicită Federației Ruse să înceteze orice amenințare și să respecte convențiile internaționale. Această evoluție este esențială pentru depășirea șantajului rusesc. La urma urmei, ea arată că participarea părții ruse nu este o condiție prealabilă. Având în vedere existența unor acorduri cu Croația, în baza cărora Croația a fost de acord să permită exportul de cereale ucrainene prin porturile sale de pe Dunăre și Adriatica, funcționarea acestor rute va evita o criză alimentară și va minimiza influența țării agresoare asupra distribuției alimentare mondiale.
Ce înseamnă deschiderea de noi rute pentru Federația Rusă?
Pentru agresor, privarea de influență este o lovitură serioasă. La urma urmei, dacă mai devreme Kremlinul a încercat să extragă beneficii maxime prin șantajarea alimentelor, la început, cererea agresorului a fost de a continua funcționarea tranzitului de amoniac către portul “Yuzhny” de la Marea Neagră, de lângă Odessa, care este proiectat să pompeze până la 2,5 milioane de tone de amoniac pe an.
Înainte de finalizarea acordului, Rusia a cerut returnarea sistemului SWIFT în țară și ridicarea altor sancțiuni. Acum, Rusia nu mai poate face presiuni asupra Ucrainei și a comunității internaționale. Desigur, țara agresoare are opțiunea de a lovi navele civile care sosesc în porturile ucrainene sau de a ataca infrastructura portuară a Ucrainei, dar pentru aceste acțiuni Rusia va fi trasă la răspundere și va primi un răspuns decent în cadrul dreptului internațional.