La mai bine de cinci luni de la începutul conflictului dintre mișcarea islamistă palestiniană Hamas și Israel, cei 2,4 milioane de palestinieni care trăiesc în Fâșia Gaza se confruntă cu o criză umanitară dramatică, potrivit sursei.
Confruntate cu dificultăți enorme în livrarea de ajutoare pe cale terestră, mai multe țări, inclusiv Statele Unite, au recurs la parașutări aeriene și la trimiterea de ajutoare printr-un coridor maritim din Cipru.
Dar ONU și ONG-urile sunt categorice: transporturile pe mare și parașutările nu pot înlocui transportul terestru.
„Parașutările și construcția unui port sunt semne de neputință și slăbiciune din partea comunității internaționale”, a declarat secretarul general al Amnesty, Agnès Callamard, în cadrul unei conferințe de presă la Madrid.
„Comunitatea internațională trebuie să fie pregătită să ceară socoteală Israelului”, a spus ea în legătură cu problemele legate de livrarea ajutoarelor pe cale rutieră prin punctele de trecere dintre Israel și Fâșia Gaza.
„În același timp, continuăm să transferăm arme” către Israel, a adăugat ea. „Acest lucru este cu adevărat inacceptabil”.
Săptămâna trecută, președintele american Joe Biden a anunțat decizia de a înființa un port temporar în Gaza pentru a accelera livrările de ajutoare, Pentagonul afirmând că acest lucru ar putea dura până la 60 de zile.
Callamard și-a exprimat „îngrijorarea enormă” cu privire la acest lucru, deoarece „investiția propusă pentru construirea unui port și transportul ajutorului umanitar pe mare pare să indice faptul că comunitatea internațională (…) se așteaptă ca situația să dureze”.
„De ce se face o investiție care va dura două luni?”, a întrebat ea.
„Acest lucru este extrem de îngrijorător”, a spus ea, subliniind că „peste 30.000 de persoane au murit” de la începutul conflictului, la 7 octombrie, potrivit cifrelor furnizate de Ministerul Sănătății din Hamas.
„Trebuie să facem mult mai mult dacă vrem să ne respectăm obligațiile internaționale, inclusiv responsabilitatea de a preveni genocidul”, a adăugat Callamard.
„Trebuie să căutăm cu adevărat alte modalități, iar construirea unui port care va dura două sau trei luni nu este cu adevărat suficientă”, a conchis ea.