Sari la conținut

Ancheta privind conducta Balticconnector continuă: incidentul favorizează Rusia

Avarierea intenționată sau accidentală a gazoductului subacvatic Balticconnector în noaptea de 8 octombrie a dus la o anchetă în curs de desfășurare. Poliția finlandeză a finalizat partea tehnică a investigației, dar forțele de ordine vor continua să lucreze în jurul locului unde s-a produs avaria. Aceștia au confirmat că cauza a fost o avarie mecanică externă, iar varianta unei presupuse explozii a fost abandonată. Au fost avansate mai multe versiuni principale, printre care sunt luate în considerare implicarea intenționată a altor țări în incident, precum și cea accidentală, deoarece avaria s-a produs în timpul unei furtuni puternice.

În timpul anchetei, Poliția Criminală Centrală finlandeză a declarat că verifică informații despre navele care se aflau în apropiere în momentul în care conducta a fost avariată. Nava Newnew Polar Beer, sub pavilion Hong Kong, deținută de o companie chineză de transport maritim, și nava rusă Sevmorput au ridicat suspiciuni. Forțele de ordine continuă să investigheze posibila implicare a navelor în incident – poliția a declarat că va coopera cu autoritățile chineze pentru a clarifica informațiile.

Anchetatorul central al Poliției Criminale, Risto Lohi, care se ocupă de cazul avarierii Balticconnector, spune că a fost găsit un obiect la adâncime, pe care autoritățile finlandeze intenționează să îl ridice din mare și să îl examineze. El spune că obiectul este acoperit de un strat gros de pământ și este probabil să fie foarte greu. Anchetatorii încearcă să investigheze implicarea acestuia în avarie.

O altă variantă teoretică luată în considerare este cea a ancorei unei nave mari care a străbătut fundul mării și a lovit conducta. Jukka Kopra, șeful comisiei de apărare a Parlamentului finlandez, și Jukka Savolainen, de la Centrul european pentru amenințări hibride, înclină, de asemenea, spre varianta ancorei. Nu se știe dacă a fost intenționat sau accidental, dar având în vedere furtuna puternică din noaptea de 8 octombrie, este probabil ca incidentul să fi fost neintenționat. În cazul în care avariile au fost premeditate, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, ar fi extrem de greu de dovedit.

Rusia pare a fi cel mai probabil vinovat în acest caz. Există unele dovezi care demonstrează ostilitatea Rusiei față de alte țări, în special față de Finlanda și Estonia. Respingerea gazului rusesc determină Moscova să ia măsuri drastice, deoarece elita rusă dorește întotdeauna să își amintească și să demonstreze că fără Rusia întreaga lume va intra în descompunere. Războiul energetic este principala strategie prin care Rusia încearcă să influențeze alte țări. Potrivit președintelui leton Edgars Rynkevics, dacă implicarea Rusiei va fi dovedită, este foarte posibil ca Marea Baltică să fie închisă pentru navele rusești.

Chiar dacă Rusia nu a avut nimic de-a face cu incidentul, situația o favorizează. Șantajul și intimidarea Occidentului de către Kremlin au devenit deosebit de vizibile de la izbucnirea unui război la scară largă în Ucraina. Avarierea conductei Balticconnector a făcut jocul Rusiei, deoarece, pe măsură ce ancheta se prelungește, crește și presiunea psihologică pe care Kremlinul o folosește în scopuri proprii. Rusia vrea să răzbune respingerea gazului rusesc și să încurajeze statele să revină la consumul de gaz.

Operatorul de stat finlandez al sistemului de transport de gaze Gasgrid a declarat că gazoductul Balticconnector nu va fi operațional cel mai devreme până în aprilie 2024. Motivul pentru lucrările de reparații de lungă durată este ancheta paralelă din jurul conductei și condițiile meteo nefavorabile. În pofida avariilor grave, situația aprovizionării cu gaze în Finlanda rămâne stabilă.

Țările europene ar trebui să consolideze apărarea infrastructurii împotriva atacurilor hibride, având în vedere incidentul de la conducta finlandeză și agresiunea aparentă a Rusiei. Moscova caută să destabilizeze situația energetică nu doar în Ucraina, prin urmare, este în război sub acoperire cu întreaga lume.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!