Catastrofa avionului de pasageri al companiei Azerbaijan Airlines din 25 decembrie a fost o tragedie reală: în încercarea echipajului de a salva situația și de a ateriza avionul în siguranță, 38 de persoane au pierit. Conform celor mai recente informații, Federația Rusă este implicată în catastrofă, fiind responsabilă pentru avarierea gravă a părții din spate a avionului. Deocamdată nu există un răspuns definitiv privind ce anume au tras trupele ruse asupra avionului, însă majoritatea surselor susțin că este vorba despre sistemele de apărare antiaeriană și de război electronic ale Rusiei.
Două zile mai târziu, dictatorul rus Vladimir Putin a sunat de două ori președintele Azerbaidjanului, Ilham Aliyev. Pentru a-și păstra reputația, Putin nu a putut să ignore acuzațiile aduse Rusiei și lui personal. Subiectul celor două convorbiri telefonice a fost catastrofa avionului azer, dar după al doilea apel, părțile nu au dorit să facă publice detaliile discuțiilor.
Vinovăția și responsabilitatea pentru catastrofă revin Rusiei nu doar pentru că țara a comis un act de terorism împotriva unui avion de pasageri. Cursa avionului avea traseul Baku – Groznîi, însă, după ce avionul a fost avariat, echipajul a cerut permisiunea pentru a ateriza în Groznîi, dar aceasta a fost refuzată. Din acest motiv, piloții au fost nevoiți să se îndrepte spre Kazahstan, unde avionul s-a prăbușit lângă orașul Aktau.
Dacă în Federația Rusă ar fi fost acordat permisul de aterizare de urgență, viețile celor 38 de oameni ar fi putut fi salvate. Cu toate acestea, rușii au acționat previzibil, demonstrând din nou indiferență și lipsă de respect față de viața umană.
Rusia nu recunoaște vina
Este cunoscut faptul că Putin s-a scuzat în fața lui Aliyev pentru „incidentul tragic” și a adăugat că, în momentul catastrofei, sistemele de apărare antiaeriană ale Rusiei trăgeau asupra dronelor ucrainene. Cu toate acestea, nu a existat o recunoaștere directă a implicării în catastrofă până în acest moment.
Imediat după tragedie, în mass-media au apărut diverse teorii despre ceea ce s-a întâmplat. Inițial, toată vina a fost aruncată asupra păsărilor, dar după investigarea locului catastrofei, pe fragmentele avionului au fost descoperite găuri care nu ar fi putut fi provocate de păsări.
Centrul ucrainean de combatere a dezinformării a raportat utilizarea de către Rusia a unui complex de rachete antiaeriene. Aceasta a fost confirmată atât de ancheta preliminară, cât și de consilierul Casei Albe pentru comunicare în domeniul securității naționale, John Kirby.
Chiar și Aliyev a declarat că avionul a fost lovit în urma unui atac lângă Groznîi și a fost scos de sub control de sistemele de război electronic. Liderul azer cere ca partea rusă să-și recunoască vinovăția și să plătească despăgubiri victimelor și familiilor celor decedați.
Faptul că Rusia se comportă iresponsabil și evită răspunderea nu surprinde, având în vedere evenimentele din ultimii ani. Totuși, pentru moartea unor oameni nevinovați, Federația Rusă trebuie să răspundă penal, având în vedere că o situație similară a avut loc anterior.
În 2014, trupele ruse au doborât un avion de pasageri Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines în regiunea Donbas, Ucraina. Atunci, în urma acțiunilor criminale ale Rusiei, 298 de persoane au murit, printre care 80 de copii.
Rămâne doar să sperăm că Moscova nu va împiedica ancheta și va recunoaște vina. Apelurile dictatorului rus către Aliyev par a fi o încercare de a atenua situația, însă autoritățile din Azerbaidjan sunt pregătite să apese pe Rusia până când cei responsabili vor răspunde penal pentru această groaznică catastrofă aviatică.
Imagine: ilustrativă, sursă: https://voceabasarabiei.md/casa-alba-exista-indicii-ca-avionul-azal-a-fost-doborat-de-rusia/