Armata israeliană a recunoscut marți că a inundat tunelurile Hamas din Fâșia Gaza, unul dintre principalele obiective tactice ale războiului, potrivit AFP, citat de HotNews.
Forțele israeliene, angajate de luni de zile într-un violent război urban, explică în mod regulat că luptă împotriva unui inamic deasupra și sub pământ, ceea ce le obligă să găsească acces la rețeaua lor pentru a vâna mișcarea islamistă palestiniană.
„Volume mari de apă” sunt trimise în tuneluri, a precizat armata într-un comunicat, ca parte a „unei game de instrumente desfășurate (…) pentru a neutraliza amenințarea rețelei”.
Supranumit „metroul din Gaza” de către Israel, labirintul de tuneluri săpate de Hamas sub Fâșia Gaza a fost folosit inițial pentru a ocoli blocada impusă de Israel după ce mișcarea a preluat puterea în teritoriu în 2007.
Tunelurile au fost săpate pe sub granița cu Sinaiul egiptean pentru a transporta persoane, bunuri și arme între Gaza și lumea exterioară.
Dar după războiul dintre Israel și Hamas din 2014, mișcarea a extins rețeaua, din care luptătorii săi pot ieși pentru a lansa rachete asupra Israelului înainte de a se întoarce în ascunzătoare.
Într-un studiu realizat în octombrie, un institut al academiei militare americane West Point a menționat 1.300 de galerii pe o distanță de 500 km.
Ce este „metroul din Gaza”
Numit „Metroul din Gaza” de către armata israeliană, labirintul de tuneluri a fost folosit pentru prima dată pentru a eluda blocada impusă de Israel după ce Hamas a preluat puterea în teritoriu în 2007.
Sute de tuneluri au fost săpate sub graniţa cu Sinaiul egiptean pentru a transporta oameni, bunuri, arme şi muniţii între Gaza şi lumea exterioară.
Într-o analiză publicată în octombrie, Institutul de Război Modern de la academia militară americană West Point menţionează 1.300 de galerii pe o distanţă de peste 500 de kilometri.
Numit „Metroul din Gaza” de către armata israeliană, labirintul de tuneluri a fost folosit pentru prima dată pentru a eluda blocada impusă de Israel după ce Hamas a preluat puterea în teritoriu în 2007.
Sute de tuneluri au fost săpate sub graniţa cu Sinaiul egiptean pentru a transporta oameni, bunuri, arme şi muniţii între Gaza şi lumea exterioară.
Într-o analiză publicată în octombrie, Institutul de Război Modern de la academia militară americană West Point menţionează 1.300 de galerii pe o distanţă de peste 500 de kilometri.
Tunelurile Hamas, unele începute cu zeci de ani în urmă, nu mai sunt doar locuri de refugiu, ci sunt părţi integrante ale unui plan mai amplu de pregătire a terenului pentru a prinde în ambuscadă forţele israeliene aflate deasupra, nota The Telegraph.
Multe dintre ele se întind pe sub structuri civile, cu puncte de intrare şi ieşire în locuinţe şi alte clădiri nemilitare, ceea ce face extrem de dificil pentru Israel să le atace fără a-şi atrage o condamnare internaţională, explica publicaţia britanică.
Un tunel „standard” are o înălţime de aproximativ 2 metri şi o lăţime de 1 metru, ceea ce le permite să fie construite rapid. Ele sunt uneori întărite cu beton şi structuri metalice, dar nu sunt deosebit de sofisticate.
Cu toate acestea, altele au curent electric, apă şi ventilaţie şi sunt folosite ca centre de comandă şi staţii de odihnă, pentru depozitarea armelor, pentru infiltrarea în Israel şi ca rute către locurile secrete de lansare a rachetelor.
În unele părţi se crede că există chiar şi un mic sistem feroviar pentru transportul de arme şi echipamente de construcţie.
Ultima tentativă majoră de distrugere a sistemului a avut loc în timpul Operaţiunii Protective Edge din 2014, dar reţeaua a fost reconstruită de atunci.