De mai bine de un an, Rusia construiește o cale ferată de la Rostov pe Don până în Crimeea ocupată temporar, care va trece prin regiunile ucrainene Donețk, Zaporizhzhya și Kherson, ocupate ilegal de Rusia. Amenajarea ilegală a unei noi rute va îmbunătăți logistica ocupanților și va afecta cursul evenimentelor de pe front, deoarece partea cu mai multe resurse obține un avantaj. Potrivit lui Kirill Budanov, șeful GUR din cadrul Ministerului ucrainean al Apărării, construcția liniei de cale ferată se apropie de finalizare. Pentru Ucraina, aceasta este o problemă care va necesita o soluție imediată, așa cum a fost în cazul podului din Crimeea al ocupanților.
Calea ferată va trece prin Mariupol, Berdyansk, Akimovka, Melitopol și alte orașe ocupate temporar. Invadatorii construiesc căi ferate divergente, astfel încât, în caz de atacuri, traficul feroviar să nu se oprească. De exemplu, una dintre șine este așezată prin Melitopol, în timp ce cealaltă se află chiar la sud de oraș. Potrivit rușilor, o astfel de decizie reduce riscul unui bombardament, deoarece se presupune că zona sudică este mai puțin accesibilă pentru Ucraina.
Șeful administrației ruse de ocupație din regiunea Zaporizhzhya, Evhen Balitsky, a declarat că construirea chiar și a unei singure rute ar putea rezolva problemele armatei ruse din sud. El a adăugat că ocupanții lucrează acum și la exportul de cereale ucrainene, minereu de fier, fier vechi, cărbune și alte elemente pe teritoriul rusesc.
O operațiune comună a Ministerului de Interne și a Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU) a făcut ca podul de la Kerch să devină inutilizabil pentru deplasări, determinându-i pe ocupanți să caute noi modalități de a transporta arme, muniții și echipamente pe frontul de sud. Ucraina a reușit să transforme podul dintr-o rută fiabilă, care dădea Rusiei un mare avantaj, într-un “obiect de mare risc” pe care era mai bine să nu-l folosească. Țara agresoare a fost nevoită să caute o cale de ieșire din această situație pentru a le oferi ocupanților din sudul Ucrainei resursele necesare și pentru a nu pierde teren pe front.
Lovitura forțelor armate ucrainene asupra podului de la Kerch este doar începutul. Următorul obiectiv al Ucrainei este distrugerea completă a acestuia, precum și eliminarea căii ferate pe care Rusia a construit-o în mod ilegal pe teritoriul altcuiva și pe care o folosește pentru a îmbunătăți capacitățile armatei ruse. Mai presus de toate, Kremlinul se teme să piardă Crimeea, a cărei eliberare va fi un punct de cotitură în război și va aduce Ucraina mai aproape de victorie ca niciodată. Acesta este motivul pentru care ocupanții investesc atât de mult efort în modalități alternative de a livra arme, muniții și echipamente în sud. Din aceste motive, este atât de important ca Occidentul să continue să ajute Ucraina.
Construcția căii ferate continuă, iar imaginile din satelit au arătat urme de utilaje grele care lucrează la așezarea terasamentelor de pământ și la nivelarea terenului. În timp ce ocupanții lucrează la crearea unei noi rute logistice, Ucraina elaborează un plan de distrugere a acesteia. Armata ucraineană are deja experiență în desfășurarea unor astfel de operațiuni, mai mult decât atât – înfrângerea obiectelor de pe uscat este mult mai ușor de executat în comparație cu operațiunile de pe corpurile de apă.
Amenajarea unei căi ferate în scopuri logistice nu este un plan foarte fiabil al ocupanților. AFU are dreptul legal de a distruge o instalație militară rusă pentru a împiedica inamicul să avanseze. Fiecare instalație strategică rusă este acum amenințată și va rămâne așa până când Kremlinul va renunța la planurile sale imorale de a prelua complet Ucraina cu orice preț.
Autor: Inna Volodina