Sari la conținut

Care este cauza creșterii prețurilor RCA: 5 fenomene care cresc obligațiile de plată ale asigurătorilor și prețurile RCA

Prejudiciile suportate de șoferii corecți pentru daune cauzate de mașini fără RCA ori practicile abuzive din instanțe ale unor recuperatori de creanțe sunt câteva dintre fenomenele mai puțin cunoscute care cresc obligațiile de plată ale asigurătorilor și duc la creșterea prețurilor RCA, susține Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), potrivit sursei.

Precizările ASF se regăsesc într-un răspuns comunicat recent unui deputat AUR care a vrut să știe ce probleme structurale sunt în piața de asigurări din România, în special pe segmentul RCA.

Parcul auto național a ajuns la aproape 10 milioane de vehicule / Mai puțin de 7 milioane de contracte RCA în vigoare

  • „Comparațiile între piețele internaționale şi piata din România arată că sectorul asigurărilor este relativ slab dezvoltat în țara noastra, la baza acestei situații stând în special condiții structurale ce țin de preponderența asigurărilor auto și de comportamentul consumatorului din România care manifestă un interes scăzut pentru alte tipuri de produse de asigurare decât cele din categoria asigurarilor auto, în special RCA.
  • În ultimii 30 de ani, asigurarea de răspundere civilă pentru autovehicule (RCA) a reprezentat motorul de creștere al asigurărilor auto, preponderența subscrierilor RCA fiind rezultatul faptului că asigurările RCA reprezintă asigurări obligatorii pentru toți proprietarii de vehicule din România, iar mărimea parcului național auto a crescut într-un mod constant până la un număr de aproximativ 10 milioane de vehicule, la acestea adăugându-se şi creşterea primelor de asigurare ca urmare a creșterii obligațiilor de plată a asigurătorilor RCA.”, se arată în răspunsurile ASF.

ASF atenționează că nu toate aceste mașini sunt asigurate RCA, iar prejudiciile produse în astfel de cazuri ajung să fie suportate de șoferii corecți, tot acest fenomen reflectându-se și în creșterea prețurilor RCA.

Cui te adresezi dacă te lovește o mașină fără RCA

Mai precis, dacă suferiți un accident provocat de către un vehicul neasigurat RCA sau în cazul unui accident soldat cu vătămări corporale și/sau deces produs de un vehicul neidentificat, trebuie să vă adresați către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).

BAAR va suporta prejudiciile urmând să recupereze sumele plătite drept despăgubire de la persoana vinovată de producerea accidentului.

Fondurile de care dispune BAAR se formează din contribuțiile plătite de asigurătorii autorizați să vândă RCA, deci indirect tot din banii pe care românii îi plătesc pe aceste asigurări.

Surse din ASF au precizat la solicitarea HotNews.ro că „la data de 28 februarie 2023, erau în vigoare aproximativ 7 milioane de asigurări RCA, din care 85% cu valabilitate pe 1 an, iar restul în special pe 6 luni”.

5 fenomene care cresc obligațiile de plată ale asigurătorilor și prețurile RCA

În continuarea răspunsurilor la interpelarea din Parlament, ASF precizează că tendința majorării obligațiilor asigurătorilor și implicit a prețurilor RCA este influențată de 5 fenomene:

  • 1. creșterea frecvenței daunei, România fiind din acest punct de vedere în topul statelor europene ca frecvență a accidentelor auto;
  • 2. gradul de cuprindere în asigurarea RCA a parcului național auto se menține la un nivel relativ redus, condiții în care prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de şoferii corecți, care au încheiate astfel de polițe de asigurare RCA;
  • 3. creşterea severității daunelor prin creşterea costurilor de reparație a vehiculelor, costuri ce sunt comparabile cu costurile necesare reparării acestora în statele Europei occidentale, deși primele de asigurare RCA nu se situează la acelaşi nivel cu cele din aceste state;
  • 4. creșterea despăgubirilor acordate de instanțele de judecată pentru daune morale;
  • 5. existența practicilor abuzive prin care profesioniştii în recuperarea de creanțe de asigurare se adresează instanţelor de judecată, pe baza unor contracte de cesiune de creanță, în vederea obținerii în locul persoanelor vătămate prejudiciate a despăgubirilor cuvenite acestora;

„Aceste practici alterează caracterul social al legii în condițiile în care persoana vătămată prejudiciată nu mai este beneficiarul final al despăgubirii și modifică scopul asigurării RCA transformând recuperarea despăgubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate într-o activitate desfăşurată de către acei profesionişti care au ca scop obținerea de profit.”, susține ASF.

Ce probleme au asigurătorii cu daunele morale pe RCA decise de instanțe

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) mai menționează că instanţele de judecată din România au avut și au o abordare neunitară în ceea ce priveşte acordarea despăgubirilor pentru compensarea victimelor accidentelor auto sau a suferințelor cauzate de decesul unei rude în urma unui accident auto.

Din aceste punct de vedere, „societăților de asigurare le este dificilă evaluarea într-un mod predictibil a despăgubirilor cuvenite acestora.”

  • „În aceste condiții este de înțeles creșterea accentuată din ultimii ani a despăgubirilor acordate de către asigurătorii RCA, fapt ce a pus presiune pe primele RCA. În plus, lipsa de predictibilitate a valorii despăgubirilor acordate de instanțe pentru vătămari corporale și decese afectează puternic procesul de subscriere.”, precizează ASF.

Probleme cu reparațiile auto și rent a car

O altă problemă semnificvativă în piața RCA, subliniată de ASF, este legată de costurile de reparații și serviciile de rent a car care duc la tensiuni între firmele de asigurări și anumite service-uri auto.

„Totodată, în condițiile în care actuala legislație RCA permite operatorilor economici să factureze costurile de reparație sau închiriere vehicule la un nivel nelimitat, peste prețurile din piața liberă, aceste costuri fiind suportate de către asigurătorii RCA, este de înțeles şi apariția unor tensiuni între reprezentanții celor două industrii (cea de asigurări și cea a unităților reparatoare auto/companiilor de închirieri auto), cu impact asupra intereselor consumatorilor.”, mai spune ASF.

În final, ASF concluzionează că, „în condițiile date, în lipsa unor modificări legislative care să conducă la modificarea acestor tendinte, piața de asigurări RCA din România va rămâne una neatractivă pentru alte companii de asigurări ce practică această formă de asigurare în alte piețe, condiții în care sectorul asigurărilor RCA din România va continua să prezinte o tendință accentuată de concentrare.”

Modificarea legii RCA – condiția cerută de Ciucă pentru plafonarea prețurilor RCA

Toate aceste probleme majore din piața RCA ar trebui rezolvate în perioada următoare prin modificarea legislației RCA.

Amintim că, pentru a stabiliza piața RCA după falimentul demarat la Euroins, Guvernul a aprobat în data de 5 aprilie plafonarea pentru 6 luni a prețurilor RCA la nivelul de la sfârșitul lunii februarie 2023.

Premierul Nicolae Ciucă a pus însă o condiție: în această perioadă ASF și Consiliul Concurenței să vină cu modificările necesare la legea RCA pentru a fi evitate pe viitor alte crize și falimente.

Vicepreședintele ASF, Cristian Roșu, a declarat în ședința de Guvern că probabil la finele lunii aprilie, începutul lunii mai va fi prezentată noua formă a legii RCA.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!