Sari la conținut

China a investit masiv în industria mașinilor electrice. „Guvernele occidentale au pierdut timpul”

China a cheltuit peste 230 miliarde de dolari în mai bine de un deceniu pentru dezvoltarea industriei de mașini electrice, conform unei analize a Centrului de Studii Strategice și Internaționale din SUA, publicată joi, relatează Reuters. În contrast, Statele Unite nu au adoptat măsuri similare pentru a sprijini acest sector.

Investiția substanțială a guvernului chinez reprezintă 18,8% din vânzările totale de mașini electrice între 2009 și 2023, conform lui Scott Kennedy, director pentru afaceri și economie chineză la CSIS, conform News.ro.

Kennedy a observat că proporția cheltuielilor în raport cu vânzările de vehicule electrice a scăzut de la peste 40% în anii anteriori lui 2017, la puțin peste 11% în 2023.

Aceste informații apar în contextul în care UE intenționează să impună tarife la importurile de mașini electrice chinezești, datorită subvențiilor utilizate în producția acestora. Luna trecută, SUA au anunțat că vor crește tarifele la importurile de vehicule electrice chinezești la 100%.

Kennedy a subliniat că sprijinul Beijingului pentru mașinile electrice a inclus politici non-monetare care au favorizat producătorii auto autohtoni în detrimentul celor străini. Totuși, el a remarcat că SUA nu au creat condiții la fel de atractive ca și China pentru dezvoltarea propriei industrii de mașini electrice.

„Guvernele occidentale au pierdut timpul”
„Există câteva excepții, dar, în general, producătorii de automobile și guvernele occidentale au pierdut timpul și nu au fost suficient de agresivi”, a spus Kennedy.

El a prezentat șapte inițiative politice într-un raport acum patru ani, privind potențialele tensiuni comerciale cauzate de mașinile electrice chinezești.

Subvențiile guvernamentale nu au fost întotdeauna direcționate direct către dezvoltarea mașinilor. În primii ani ai dezvoltării vehiculelor electrice în China, Ministerul Finanțelor a descoperit că cel puțin cinci companii au înșelat guvernul cu peste 1 miliard de yuani (140 de milioane de dolari).

Vehiculele produse în China au beneficiat, de asemenea, de pe urma creșterii penetrării mașinilor electrice în țară, reducând piața vehiculelor convenționale pentru producătorii auto străini.

Concurența este atât de acerbă încât analiștii Bank of America au recomandat recent ca marii producători auto americani să părăsească China și să își concentreze resursele în alte părți.

Progresele producătorilor chinezi
„Analiștii auto independenți și producătorii auto occidentali cu care am vorbit sunt toți de acord că producătorii chinezi de mașini electrice și de baterii au făcut progrese extraordinare și trebuie luați în serios”, a afirmat Kennedy.

El a menționat însă că sprijinul guvernamental extins și creșterea pieței pentru companiile chineze de vehicule electrice nu au crescut semnificativ profiturile acestora.

„Într-o economie de piață care funcționează bine”, a spus el, „firmele și-ar evalua cu mai multă atenție investițiile în noi capacități, iar apariția unui decalaj atât de puternic între cerere și ofertă ar duce probabil la consolidarea industriei”.

Profitul net pe mașină al BYD a scăzut în ultimele 12 luni la echivalentul a 739 de dolari, conform analizei CLSA din primul trimestru. Tesla, în schimb, a înregistrat un profit de 2.919 dolari pe mașină.

Războiul prețurilor în industria mașinilor electrice
Industria vehiculelor electrice s-a confruntat cu un război intens al prețurilor în ultimul an, companiile auto reducând prețurile sau lansând linii de produse la prețuri mai mici.

Startupul chinezesc Nio, care încă operează cu pierderi, a declarat luna trecută că se așteaptă ca aproximativ 10 producători auto să dispară de pe piața din China, lăsând în urmă 20 până la 30 de jucători.

SUA și-au intensificat eforturile pentru a sprijini mașinile electrice. Legea de reducere a inflației, semnată în august 2022, a alocat 370 de miliarde de dolari pentru promovarea tehnologiilor curate.

Kennedy a menționat că legislația americană oferă un credit de 7.500 de dolari pentru achizițiile de mașini electrice eligibile. Aceasta este în contrast cu sprijinul mediu chinezesc pe achiziție de 4.600 de dolari în 2023, în scădere de la 13.860 de dolari în 2018.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!