Cel mai important salon auto european a ajuns o copie palidă când îl comparăm cu zilele lui de glorie, dar Geneva Motor Show arată și cât de mult s-au schimbat lucrurile în piața auto europeană și în modul în care oamenii află despre noile mașini. Dacia Duster a fost una dintre vedete, iar chinezii au avut standuri foarte mari.
Mașini în culori țipătoare, standuri cu gheață, muzică, lumini sofisticate, femei sumar îmbrăcate, diverse simulatoare gândite sa atragă publicul și un număr foarte mare de mașini scumpe – cam așa arăta acum peste 10 ani Salonul Auto de la Geneva, care se ținea an de an la început de primăvară.
În 2024 salonul genovez s-a reluat după patru ani de pauză, dar a fost mult mai puțină animație.
Trei mari saloane auto se țineau în Europa: Geneva, Paris și Frankfurt (aceste ultime două erau organizate toamna, în ani diferiți). Geneva era cel mai important din două motive: se ținea an de an, iar noutățile erau adunate într-un spațiu restrâns, ușor de acoperit de către presă.
În 2020, când s-a pornit epidemia de Covid 19, salonul a fost anulat cu doar câteva zile înainte, iar în anii următori nu s-a mai ținut, revenind abia acum, la finalul iernii din 2024. Un fel de salon „de la Geneva” – fiindcă purta acest nume – s-a ținut în toamna lui 2023 la Doha (Qatar), dar nu a avut noutăți.
În vremurile bune, salonul însemna lansarea a peste 150 de modele noi, multe mașini fiind prezentate atunci, la final de februarie, sau la început de martie, în ideea de a ajunge în showroom-uri cel târziu în vară.
Era o înghesuială de nedescris, se țineau peste 50 de conferințe pe zi, primele începeau înainte de ora 8.00 și mașinile erau răspândite în 5-6 hale.
Geneva Motor Show din 2024 a fost minuscul, iar noutățile au fost într-o singură hală, cel mai cunoscut grup auto prezent a fost Renault, iar ca semn al schimbării, cele mai mari stand-uri după cele al francezilor au fost ale chinezilor de la BYD și MG, mărci care au planuri mari pentru Europa și sunt dispuse să investească pentru ca oamenii să afle de ele.
Standul Dacia a fost printre cele mai mari, vedetele fiind Duster 3 și Spring facelift. Multă lume s-a oprit la stand, inclusiv jurnaliști chinezi care su studiat cu atenție electrica Spring care se produce la ei în țară, Tot la stand era un mic magazin unde puteau fi cumpărate și machete, inclusiv cu Bigster concept (care costa cam 30 de euro). Un magazin era și în standul Renault unde o machetă de nici 10 cm lungime cu conceptul Renault R5 costa peste 60 de euro.
În cele mai de succes ediții ale Salonului au fost și peste 700.000 de vizitatori, în timp ce estimările pentru ediția de acum erau pe la 200.000. Saloanele auto europene au decăzut mult față de acum zece ani când erau prezente peste 30 de mărci auto, fiindcă lumea s-a schimbat enorm și piața auto nu mai este la fel. În 2024 nu au fost nici măcar zece mărci.
Companiile auto au ajuns la concluzia că nu merită să investească milioane de euro pentru un stand mare la saloanele auto de prestigiu, iar modul în care publicul alege să cumpere mașini are tot mai puțină legătură cu marile saloane auto.
Partea bună la Geneva Motor Show, în 2024, a fost că o mașină produsă în România, Dacia Duster, a fost una dintre vedetele salonului, alături de Renault 5, o mașină electrică super-frumoasă, expusă în culori vii. Mașini ieșite din comun au fost la chinezii de la BYD, dar și la compania chineză care vinde cel mai mult în Europa: MG. Au avut standuri și companii mult mai puțin cunoscute, precum Lucid Motors sau Microlino.