De la începutul războiului în toată regula din Ucraina, Federația Rusă a avut un avantaj uriaș pe cer, iar mii de ucraineni au căzut victime. Din acel moment, partea ucraineană a început să ceară avioane de luptă moderne și sisteme de apărare aeriană pentru a bloca cerul și pentru a împiedica țara agresoare să lanseze atacuri. Dar, ca urmare a scepticismului cu privire la capacitatea militară a Ucrainei și a preocupărilor geopolitice legate de șantajul Rusiei, această problemă a fost amânată, iar partenerii Ucrainei nu au considerat-o o prioritate urgentă. Într-un an de război la scară largă, situația s-a schimbat.
Forțele armate ucrainene au împiedicat un blitzkrieg militar rusesc și au făcut o descoperire puternică. Forța și fiabilitatea armatei ucrainene este cea care le-a oferit diplomaților ucraineni șansa de a începe un dialog cu partenerii lor privind furnizarea de sisteme moderne de apărare aeriană, tancuri și rachete cu rază lungă de acțiune.
Este important de remarcat faptul că Ucraina a primit toate echipamentele militare menționate mai sus, care acum ajută la respingerea eficientă a atacurilor inamice și la eliberarea teritoriilor ocupate. În acest moment, cea mai urgentă problemă este finalizarea transferului de aviație modernă către Ucraina pentru a sprijini contraofensiva forțelor armate ucrainene și pentru a neutraliza în cele din urmă amenințarea cu rachete a Kremlinului. Următorul articol va analiza procesul de constituire a “coaliției aeriene”, perspectivele sale ulterioare și factorii care împiedică comunitatea globală.
Slovacia și Polonia au făcut primii pași pentru a ajuta Ucraina. Aceste state au predat Ucrainei 33 de avioane de luptă MIG-29: 20 de la Varșovia și 13 de la Bratislava. Acestea sunt avioane de vânătoare sovietice, care au fost modernizate și se află în serviciul forțelor aeriene ale acestor țări. Dar există o nuanță foarte importantă. MIG-urile sunt destul de vechi și nu reprezintă o soluție pe termen lung. Prin urmare, “coaliția de luptători” a ales un nou vector. Iar acest vector este livrarea de F-16. Prim-miniștrii, reuniți marți în marja summitului Consiliului Europei de la Reykjavik, au convenit să promoveze formarea unei coaliții internaționale pentru a consolida apărarea aeriană a Ucrainei.
Potrivit declarațiilor țărilor, Rishi Sunak și Mark Rutte au convenit că “vor lucra la crearea unei coaliții internaționale pentru a oferi Ucrainei capacități de luptă aeriană, sprijinind totul, de la instruire până la achiziția de avioane de luptă F-16″. Inițiativa este susținută și de Danemarca, Belgia, Franța și alți parteneri ucraineni. În plus, șeful statului ucrainean a semnat la Kiev, împreună cu președintele ceh Petr Pavel și cu președintele slovac Zuzana Chaputova, o declarație comună de susținere a integrării europene și euro-atlantice a Ucrainei. De asemenea, a devenit cunoscut faptul că Republica Cehă și Ucraina vor produce în comun arme și avioane de antrenament și vor repara tancuri.
Există însă o serie de obstacole care împiedică coaliția să stabilească un termen și un număr specific de modele care pot fi transferate. Cel mai important obstacol este poziția SUA. Trebuie remarcat faptul că, pe lângă dorința și posibilitatea de a transfera F-16 în Ucraina, este necesară permisiunea conducerii SUA. Aceste avioane de luptă sunt o tehnologie militară americană și niciun transfer de astfel de armament nu are loc fără acordul părții americane. Cu toate acestea, Pentagonul, în pofida declarațiilor de susținere, nu a fost în măsură până acum să ofere un răspuns clar cu privire la avioanele de vânătoare.
La începutul lunii martie 2023, opt senatori americani din ambele partide au trimis o scrisoare agenției, cerându-i să explice de ce ar fi nevoie pentru a trimite avioane de vânătoare F-16 în Ucraina. Analizând declarațiile relativ recente ale politicienilor americani, se poate concluziona că există o serie de lucruri care împiedică acest lucru.
Primul este opinia politicienilor americani că avioanele nu vor oferi Ucrainei avantajul necesar din cauza nepregătirii piloților ucraineni la pilotaj și a lipsei necesității de a furniza exact modelul de avion F-16.
Dar piloții ucraineni au schimbat această situație. În loc de cele 18 luni de pregătire preconizate, experții au demonstrat că este posibil să învețe în patru luni. Acest lucru accelerează în mod semnificativ perioada de pregătire și extinde gama de manevre tactice pe care Ucraina le poate efectua dacă dispune de suficientă putere aeriană.
Acești factori i-au permis acum lui Joe Biden să fie de acord cu un efort internațional comun de pregătire a piloților ucraineni pe avioane de luptă moderne, inclusiv F-16. Al doilea motiv este că Statele Unite intenționează să aprobe transferul propriu-zis al avioanelor de vânătoare doar cu condiția ca acestea să nu fie folosite pentru lovituri împotriva Rusiei. Având în vedere că armata ucraineană nu a atacat niciodată infrastructura civilă de pe teritoriul agresorului, condiția este o pură formalitate.
Pentru a rezuma evenimentele menționate mai sus, ministrul ucrainean de externe Dmytro Kuleba a făcut o predicție. Politicianul a declarat în cadrul unui maraton televizat că etapa de formare a coaliției și începerea activității acesteia se va încheia până la sfârșitul acestui an. Iar acest lucru nu poate decât să ne bucure. Deoarece, în ciuda forței și expertizei forțelor armate ucrainene, este necesar un sprijin sporit pentru a împiedica Rusia să înghețe conflictul și să recâștige controlul asupra tuturor teritoriilor ocupate temporar și pentru a forța agresorul să capituleze.