Sari la conținut

Companiile care finanțează războiul Rusiei împotriva Ucrainei: Nestle, Avon, Philip Morris și altele

Invazia pe scară largă a Rusiei împotriva Ucrainei a provocat pierderi și schimbări semnificative pe piața internațională. O serie de companii străine au condamnat imediat agresiunea rusă și s-au retras de pe piața rusă, dar majoritatea nu au dorit să rupă legăturile cu țara agresoare. În doi ani și jumătate, Federația Rusă a creat un mecanism care reține de fapt companiile străine – ieșirea acestora trebuie să se facă cu o reducere de 50% la vânzarea către cumpărătorii ruși a afacerilor achiziționate în Rusia + o taxă de ieșire de minimum 15%.

Cu toate acestea, există companii pentru care condamnarea războiului a devenit prioritară față de pierderea de fonduri, printre care Danone, IKEA, McDonald’s, Heineken, Siemens și altele. După ce Danone și Carlsberg s-au retras de pe piața rusă, Federația Rusă le-a confiscat complet activele. Cu toate acestea, companiile au ales în mod clar să nu fie alimentate financiar de războiul împotriva Ucrainei, ceea ce ar trebui să fie un exemplu pentru alte companii care încă mai continuă să coopereze cu Rusia.

De la începutul războiului pe scară largă împotriva Ucrainei, mai mult de 2.100 de companii străine au rămas pe piața rusă, în timp ce aproximativ 1.600 s-au retras complet de pe piață sau și-au redus operațiunile. Printre companiile care continuă să coopereze cu țara agresoare și pe care Agenția Națională pentru Prevenirea Corupției (ANPC) le enumeră drept sponsori internaționali ai războiului se numără Philip Morris, Nestle, PepsiCo, Mars, Unilever, L’Oreal și altele.

Majoritatea companiilor listate la bursă și-au anunțat public intenția de a se retrage de pe piața rusă la începutul anului 2022. Unele chiar au început să acționeze, dar, în cele din urmă, au revenit din nou la cooperare, în unele cazuri chiar crescând vânzările și dezvoltând afacerile chiar mai mult decât era înainte.

Comparativ cu începutul unui război la scară largă, când multe companii străine au condamnat agresiunea rusă și au planificat să rupă legăturile cu Rusia, starea de spirit s-a schimbat dramatic acum. Majoritatea companiilor au început să se gândească la propriul beneficiu și au ales să rămână pe piață. În realitățile actuale, cooperarea cu Rusia este interpretată ca o susținere directă a războiului, deoarece companiile susțin economia țării, care este cheltuită pentru nevoile militare și ucide ucraineni.

Avon plănuia să își vândă afacerea din Rusia, dar nu a fost mulțumită de oferta rusească. Poziția companiei s-a schimbat radical, iar reprezentanții acesteia au declarat că, de peste 135 de ani, Avon sprijină femeile din întreaga lume, indiferent de naționalitate, și va continua să facă acest lucru.

O altă companie care sponsorizează războiul este Mondelez, al cărei director executiv a declarat sus și tare că investitorilor le este „moral indiferent” dacă grupurile ies sau nu de pe piața rusă. În 2023, compania a raportat profituri uriașe în afacerile sale din Federația Rusă, care au devenit mult mai mari decât erau înainte de marele război. Compania nu a fost descurajată nici măcar de faptul că fabrica sa din regiunea Sumy din Ucraina a fost bombardată de armata rusă la începutul războiului.

Istoria companiei elvețiene Nestle demonstrează că liderii săi în orice conflict și război au încercat să stea pe două scaune. Așa s-a întâmplat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când compania a furnizat produse naziștilor și țărilor din coaliția anti-Hitler în același timp. La fel se întâmplă și acum, când compania a început să își extindă baza de producție din Rusia și, astfel, să își crească profiturile. Contribuția Nestle la dezvoltarea economiei rusești este colosală. În special, este cunoscut faptul că firma a furnizat Rusiei echipamente tehnice sub pretextul produselor lactate uscate

NAPC a inclus, de asemenea, Xiaomi, liderul în vânzarea de tehnologie, ale cărui produse sunt foarte solicitate de ruși, în lista sponsorilor internaționali ai războiului. În a doua jumătate a anului 2022, compania și-a mărit livrările către Rusia cu 39%, astfel încât finanțarea războiului împotriva Ucrainei a crescut în mod corespunzător.

Companiile listate care sponsorizează războiul reprezintă doar o mică parte din total. Rusia continuă să desfășoare un adevărat genocid al ucrainenilor tocmai pentru că dispune de o mulțime de fonduri care provin de la parteneri și companii care au pus viețile oamenilor mai presus de propriul profit. Retragerea de pe piața rusă ar trebui să fie obligatorie, în caz contrar, lumea ar trebui să pună presiune prin sancțiuni asupra acestor companii până când acestea nu vor mai dezvolta economia țării agresoare.

Autor: Inna Volodina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!