Sari la conținut

Cum s-au aliat dronele Rusiei și inflația din România ca să trântească turismul din Delta Dunării în 2023

​Vapoarele de croazieră care coboară pe Dunăre, din Germania și Austria, nu mai ajung până la Tulcea, după ce dronele Rusiei au lovit porturile Reni și Izmail. Unii operatori de turism din Deltă spun că în 2023 au grad de ocupare cam la o treime față de alți ani. În timp ce unii dau vina pe războiul din apropiere, alții cred că scăderea puterii de cumpărare a românilor este cauza principală.

Vineri după-amiază, la începutul weekendului, proaspăt inaugurata faleză din Tulcea era goală. Bărcile erau trase la pontoane, cu barcagii adăpostiți la umbră de nădușeala de afară. Ofertele de curse și excursii în Delta Dunării erau însă cu zecile.

Din tot acest peisaj, obișnuit la început de august, lipsea, totuși, un element esențial. Unde au dispărut turiștii, români și străini, cu bagajele lor imense, bucuroși să se avânte pentru câteva zile într-una din cele mai cunoscute rezervații naturale din Europa?

Inexistența clienților făcea practic inutil și Centrul de informare turistică, de pe faleză, care era închis. Vineri, programul e până la ora 14, m-a lămurit funcționara de la primărie, când am sunat să întreb dacă pot obține ceva informații.

„Este de groază ce se întâmplă. Abia avem primul grup de 18 persoane după o lună și jumătate de așteptare. Anul trecut în iulie- august aveam măcar weekendurile pline, nu mai zic și în restul săptămânii”, mi-a explicat angajata unei companii ce organizează excursii de grup în Deltă, pe care am ales-o la întâmplare după numerele de telefon afișate pe faleză.

Femeia spune că prețurile excursiilor nu au crescut față de anii trecuți, deci nu poate da vina pe bani. Ea este însă convinsă că totul pleacă de la faptul că „la tv se spune că se bombardează pe Dunăre”.

Este greu și să faci și să nu faci legătura între turismul din Delta Dunării și bombardamentele rusești de zilele trecute asupra porturilor ucrainene Reni și Izmail.

De exemplu, între Izmail și Tulcea nu sunt mai mult de 20 de kilometri în linie dreaptă, iar localnicii din Ceatalchioi, satul românesc dintre cele două orașe, spun că ar fi văzut chiar dronele, iar una s-ar fi prăbușit în apropiere, fapt infirmat însă de MApN.

Adevărul este însă că, după bombardamentul de acum trei zile cu dronele iraniene Shahed 136, fumul de la explozii s-a putut observa din Tulcea, chiar și din Gorgova, pe canalul Sulina, după cum mi-a povestit antreprenorul Ciprian Safca, care are o firmă cu șase nave ce organizează excursii în Delta Dunării.

Întreprinzătorul, care lucrează în domeniu din 2008, recunoaște că în acest an afacerea sa este cam la o treime față de „un an normal” (2018-2019), judecând după numărul de rezervări, consumul de combustibil și așa mai departe.

„Motivele sunt probabil mai multe, plecând de la zvonurile despre holeră (n.r.- care vine din Ucraina după distrugerea barajului Nova Kahovka), la războiul din apropiere, până la incertitudinea acestor vremuri și creșterea prețurilor”, spune Safca.

El precizează totuși că, în ceea ce-l privește, nu a modificat prețurile față de anii trecuți. O excursie cu barca de o zi la Mila 23 costă 175 de lei de persoană, la fel ca acum 15 ani, spune tulceanul. „Poate românii și străinii preferă acum locuri mai sigure pentru vacanță, cine știe”, mai zice antreprenorul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!