Sari la conținut

Flota „fantomă” a Rusiei: modul în care Moscova scapă de sancțiuni prin transportul de arme și petrol

O flotă fantomă formată din nave rusești care transportă arme și petrol amenință să „bântuie” Marea Mediterană, alimentând conflictul din Ucraina și încălcând sancțiunile impuse de Kremlin, scrie sursa.

În ultimii doi ani, imediat după agresiunea împotriva Kievului, un grup de nave a început să facă naveta între portul Tartus din Siria și portul Novorossisk din Rusia, situat la Marea Neagră. Experții de la Royal United Services Institute (RUSI), cel mai important think-tank britanic specializat în probleme de apărare și securitate, au monitorizat mișcările acestora și au împărtășit rezultatele cu publicația Il Corriere.

Această rută, denumită acum “Sirian Express”, a fost utilizată pentru recuperarea materialelor de război rămase în Siria după intervenția rusă alături de regimul Assad în războiul civil din țară. Aceste materiale erau apoi direcționate, prin intermediul căii ferate de la Novorossisk, către operațiunile de pe frontul ucrainean.

În ultimele săptămâni, însă, au avut loc schimbări semnificative. La sfârșitul lunii februarie, Sparta IV a părăsit portul Tartus cu emițătoarele oprite. Sub acest nume naviga o navă rusă care oficial era clasificată drept navă de mărfuri civile, dar care, în realitate, aparținea neoficial Ministerului Apărării de la Moscova. Sparta IV a traversat Strâmtoarea Bosfor, a intrat în Marea Neagră, pentru ca apoi să facă o mișcare neașteptată: a virat la stânga. Această acțiune nu poate fi explicată decât prin teama de a fi atacată și scufundată de către marina ucraineană care patrula acele ape.

Ulterior, Sparta IV s-a îndreptat spre vest, traversând întreaga Mediterană și trecând prin Canalul Siciliei, păstrându-se totuși în apele internaționale. Pe acest traseu, însă, s-a observat un comportament ciudat: nava a fost escortată pentru o perioadă semnificativă de timp de către fregata rusă Grigorovici. Dacă ar fi transportat doar mărfuri civile, nu ar fi avut nevoie de o escortă militară, astfel că singura concluzie plauzibilă este că la bord se aflau materiale sensibile sau militare.

Sparta IV a traversat apoi Strâmtoarea Gibraltar și s-a îndreptat spre nord, ajungând la sfârșitul lunii martie în portul rusesc Kaliningrad de la Marea Baltică. Dacă aceasta a descărcat acolo materiale militare pentru Ucraina, înseamnă că ulterior acele arme au fost transportate pe uscat, prin teritoriul UE, Kaliningradul fiind astfel o exclavă.

După trei săptămâni petrecute ancorată în Marea Baltică, cu emițătoarele oprite, nava rusă a ieșit din nou în larg și săptămâna trecută a reapărut în strâmtoarea Danemarcei, îndreptându-se spre Mediterană, cu destinația Tartus. Acest lucru indică faptul că navele rusești – cel puțin patru de tipul Sparta – au deschis o nouă rută, mult mai riscantă, care traversează apele noastre și se îndreaptă spre Atlantic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!