În ultimele săptămâni, din cauza condițiilor meteo nefavorabile din Marea Neagră, au apărut frecvent știri despre catastrofe majore implicând navele de transport rusești.
Această poveste a început pe 15 decembrie, când, din cauza unor daune la corpul navelor provocate de loviturile valurilor în zona Strâmtorii Kerci, două tancuri rusești — “Volgoneft-212” și “Volgoneft-239” — s-au scufundat. Ambele nave s-au spart în două părți. O cantitate semnificativă de păcură transportată de aceste tancuri a ieșit la suprafață și a creat o pată neagră pe mare.
După cum a fost raportat anterior, tancul “Volgoneft-212” transporta 4250 de tone de păcură, iar “Volgoneft-239” — 4300 de tone. La primul tanc, partea din față s-a spart, iar pupa a început să plutească spre golful Temriuk, iar al doilea vas s-a agățat pe bancul de nisip. Din cauza avariei, echipajul navei s-a aflat în pericol. Salvatorii au evacuat persoanele, iar pentru operațiunea de salvare au fost implicate două elicoptere ale Ministerului rus al Situațiilor de Urgență și două remorchere.
Trebuie menționat că un incident similar s-a mai întâmplat: tancul “Volgoneft-139” s-a scufundat și el după ce valul a spart corpul navei, iar aceasta s-a rupt în două părți.
Experții afirmă că aceste tancuri, care au naufragiat în apropierea Strâmtorii Kerci, sunt de clasă fluvială și nu erau adecvate pentru a ieși pe mare deschisă, mai ales în timpul unei furtuni. De asemenea, aceste nave sunt destul de vechi. În documentația tehnică se menționează că “Volgoneft-212” a fost construită la Șantierul Naval Volgograd în 1969, iar “Volgoneft-239” — tot acolo, în 1973. Potrivit registrului rus, aceste nave fluviale au clasele “M-PR2,5” și “O-PR2,0”, ceea ce presupune anumite restricții.
Vasele de clasa “M” trebuie să reziste la valuri de 3 metri înălțime și lungi de până la 40 de metri, cu vânturi de până la 24 m/s. Vasele de clasa “O” pot naviga atunci când valurile au o înălțime de aproximativ 2 metri, cu lungimea de până la 20 de metri și vânturi de până la 21 m/s. Abrevierile “PR” indică faptul că nava este adaptată pentru navigația în apele marine de coastă. Aceste vase trebuie să îndeplinească cerințe stricte privind înălțimea valurilor permise: pentru “O-PR” — 2 metri, iar pentru “M-PR” — 2,5 metri.
În timpul catastrofei, care a avut loc la 8 mile marine de portul Tamani, înălțimea valurilor în mare a ajuns la 3,5 metri, iar vântul a avut rafale de 24 m/s.
De ce Rusia a trimis în Marea Neagră nave care aveau o mare probabilitate de a naufragia? Motivele sunt mai multe și sunt, din păcate, tradiționale pentru partea rusă.
Primul motiv este influența sancțiunilor. Moscova este întotdeauna dispusă să își asume riscuri mari pentru a arăta populației sale o imagine de victorie în fața sancțiunilor occidentale. Astfel, se ignoră caracteristicile tehnice fundamentale și regulile de operare. Scopul principal este acoperirea golului apărut din cauza imposibilității de a folosi tancuri străine sau de a transporta prin alte metode mai sigure.
Al doilea motiv este comportamentul tradițional de sabotaj al Rusiei. Atât guvernul rus, cât și cetățenii nu au avut vreodată prea mult respect față de țările vecine, iar orice prejudiciu adus ecologiei este văzut ca un avantaj. Având în vedere amploarea, scopul principal al rușilor a fost realizat. Organizația internațională de mediu Greenpeace a avertizat că ar putea avea loc o catastrofă ecologică.
Conform unui comunicat al organizației, orice deversare de petrol sau produse petroliere în aceste ape ar putea avea consecințe grave. Greenpeace a precizat că deversarea va fi determinată cel mai probabil de vântul dominant și de curenții care se deplasează în prezent spre nord-est și, în condițiile meteo actuale, va fi foarte greu de localizat.
De asemenea, organizația a presupus că Rusia nu va lua măsuri pentru a preveni impactul negativ asupra mediului înconjurător.
Mai simplu spus, naufragiul tancurilor a adus prejudicii ecologiei Rusiei, dar și ecologiilor altor țări, precum Ucraina, România, Bulgaria, Turcia și Georgia.
Un astfel de comportament de sabotaj trebuie oprit cât mai curând posibil, deoarece cu un astfel de abordaj, Rusia riscă să distrugă un element important al ecosistemului în cinci state, ceea ce va aduce prejudicii economiei mondiale și viitorului întregii planete.
Imagine: ilustrativă, sursă: https://www.digi24.ro/stiri/externe/ucrainenii-au-atacat-cu-drone-flota-rusa-de-la-marea-caspica-la-peste-1-000-km-distanta-doua-nave-ar-fi-fost-lovite-surse-2996581