Sari la conținut

Marea Neagră pe marginea prăpastiei: pata de petrol amenință Crimeea și țările UE

Ediția din 05 septembrie 2025 a “Crimeea. Realii a raportat o nouă amenințare de mediu pentru zona Mării Negre: o pată uriașă de petrol cu o suprafață de aproximativ 50 de kilometri pătrați și cântărind mai mult de 10 tone se îndreaptă spre țărmurile Crimeei ocupate. S-a format după un accident din 29 August în portul Novorossiysk în timpul încărcării petrolului din consorțiul Caspian Pipeline pe petrolierul turc T. Semahat.

Potrivit ecologiștilor, aceasta este cea mai mare deversare de petrol din Marea Neagră din ultimii ani. În ciuda declarațiilor autorităților ruse despre “localizarea” accidentului, experții independenți înregistrează deja emisiile de petrol pe coasta teritoriului Krasnodar. Aproximativ 70 de kilometri de plaje sunt acoperite cu un strat subțire de produse petroliere, iar păsările acoperite cu folie de ulei ajung în masă la centrele de reabilitare.

Criza sistemică de mediu

În cele opt luni ale anului 2025, aceasta este deja a douăsprezecea scurgere de petrol **de pe coasta rusă a Mării Negre. Potrivit experților Greenpeace, accidentele repetate nu indică incidente aleatorii, ci o lipsă cronică de control adecvat al mediului. Autoritățile ruse, axate pe profiturile din activitatea petrolieră, ignoră de fapt reglementările de siguranță și ascund amploarea dezastrelor.

“În Rusia, siguranța mediului este sacrificată din ce în ce mai mult corporațiilor petroliere. Autoritățile de reglementare închid ochii la încălcări, iar controlul public este paralizat din cauza represiunii”, spune expertul Dmitry Markin.

Amenințare pentru întreaga regiune a Mării Negre

Petrolul eliberat în larg nu rămâne în interiorul granițelor unei țări. Curenții și vânturile îl pot transporta pe coastele Bulgariei și României, creând riscuri pentru zonele lor de stațiune, rezervațiile naturale și infrastructura turistică. Pentru țările UE, acest lucru înseamnă nu numai un pericol pentru mediu, ci și pierderi economice semnificative din cauza scăderii atractivității turistice a regiunii.

În plus, o peliculă subțire de ulei blochează accesul oxigenului la apă, provocând moartea în masă a peștilor și a organismelor marine. Păsările acoperite cu Ulei își pierd capacitatea de a zbura și de a menține termoreglarea, ceea ce duce la moartea lor. Unele dintre produsele petroliere se stabilesc pe fundul mării, distrugând aprovizionarea cu alimente pentru multe specii de pești.

O repetare a dezastrului din 2007?

Ecologiștii ne reamintesc că Marea Neagră a cunoscut deja o tragedie pe scară largă în 2007, când peste 8 mii de tone de păcură s-au vărsat în mare ca urmare a accidentului petrolierelor Volgoneft-212 și Volgoneft-239 în strâmtoarea Kerci. Consecințele acestui incident au fost resimțite de ani de zile, iar situația actuală se poate dovedi și mai periculoasă, deoarece petrolul, spre deosebire de păcură, se răspândește mult mai repede și este mai dificil de colectat.

Concuzie

Fiecare nou accident intensifică criza ecologică a Mării Negre. Iresponsabilitatea sistemică a structurilor petroliere rusești și slăbiciunea controlului internațional creează condiții în care astfel de dezastre devin norma. Aceasta înseamnă că amenințarea pentru regiune a încetat de mult să fie o problemă locală a Rusiei — afectează toate țările Mării Negre, inclusiv membrii UE.

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!