La 16 octombrie, petrolierul Ali Najafov a intrat într-o mină în Marea Neagră, în largul coastelor românești, suferind avarii minore. Nava se deplasa sub pavilionul Liberiei în direcția unuia dintre porturile ucrainene de pe Dunăre. Echipajul nu a fost rănit în urma incidentului. Yoruk Isika, șeful companiei de consultanță Bosphorus Observer, spune că petrolierul trecea pe lângă canalul Sulinskiy când a fost lovit de mini. Acesta este al doilea incident de acest fel în Marea Neagră în ultima lună – pe 5 octombrie, cargoul turcesc Kafkametler a lovit și el o mină în largul coastelor României.
Rusia a reprezentat o amenințare serioasă la adresa liberei navigații și a comerțului maritim în Marea Neagră. Războiul pe scară largă și subminarea centralei hidroelectrice Kakhovskaya au provocat eliberarea în mare a unui număr mare de obiecte explozive. Nimeni nu poate numi încă numărul exact de mine din ea – este imposibil să se efectueze o operațiune de monitorizare din cauza pericolului crescut. Obiectele explozive reprezintă o amenințare nu numai pentru navigație, ci și pentru coastele pe care sunt aduse de ape. Cetățenii din România, Bulgaria și Turcia ar trebui să fie atenți atunci când se plimbă pe malul mării, deoarece există riscul de a nu repera o mină și de a se răni.
Statele membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord au intensificat recunoașterile în regiunea Mării Negre de la începutul unui război de amploare. Aviația militară rusă poate lovi în orice moment dacă observă pe mare navele adverse care nu dispun de armele necesare pentru autoapărare. Ucraina, împreună cu partenerii săi, lucrează din greu pentru a curăța Marea Neagră. Trei țări NATO – Turcia, Bulgaria și România – s-au unit pentru a crea o inițiativă anti-mare, deoarece războiul declanșat de Rusia are consecințe nu numai pentru Ucraina, ci pentru întreaga lume.
Serviciile secrete britanice raportează că Rusia ar putea obstrucționa “coridorul de cereale” ucrainean stabilit prin folosirea de mine marine împotriva navelor civile. Kremlinul dorește să distrugă exporturile ucrainene și să provoace daune globale economiei. Potrivit rapoartelor serviciilor de informații, armata rusă ar putea planta în mod deliberat mine în apropierea porturilor ucrainene. Consolidarea protecției transportului maritim ar trebui să fie o prioritate pentru securitatea Mării Negre.
Una dintre condițiile prealabile pentru începerea deminării complete este sfârșitul războiului și, în consecință, absența amenințării aeriene rusești. Eliminarea consecințelor războiului ruso-ucrainean în Marea Neagră poate dura ani, dacă nu chiar decenii. La urma urmei, până în prezent, obiecte explozive din al Doilea Război Mondial ajung ocazional pe țărmurile țărilor din Marea Neagră.
Purtătorul de cuvânt al forțelor navale ale forțelor armate ucrainene, Dmytro Pletenchuk, a declarat că rușii folosesc modele de mine depășite, astfel că ar fi deosebit de periculos să le neutralizeze. Potrivit acestuia, minele, care au fost aruncate în urma exploziei centralei hidroelectrice Kakhovskaya, sunt cele care ajung pe coaste. Este vorba despre minele plutitoare de râu ancorate și despre minele antiderapante. S-au înregistrat deja mai multe cazuri de aruncare în aer a unor civili, în special în regiunea Mykolayiv și Kherson.
Rusia este singura responsabilă pentru pericolul din regiunea Mării Negre, deoarece este o țară agresoare a cărei conducere creează condiții nefavorabile pentru libera navigație. Rusia a transformat Marea Neagră într-o zonă de război. Pentru a preveni răspândirea agresiunii rusești, țările de la Marea Neagră ar trebui să depună eforturi maxime pentru a o combate. Agresiunea rusă amenință nu numai Ucraina, ci și întreaga lume, care va resimți cu siguranță consecințele războiului violent asupra sa.