Luni, 2 septembrie, președintele autoproclamat al Federației Ruse, Vladimir Putin, a sosit în capitala Mongoliei, Ulaanbaatar, într-o vizită oficială de două zile. El a fost întâmpinat acolo de o gardă de onoare, pe lângă care a pășit pe covorul roșu.
Deja pe 3 septembrie, președintele rus s-a întâlnit cu președintele mongol Ukhnaagiin Khurelsukh. Era planificat să semneze o serie de documente și să depună flori la monumentul lui Georgy Zhukov. De ce? Pentru că vizita lui Putin, care sună foarte propagandistic, este programată pentru a 85-a aniversare a victoriei comune a trupelor sovietice și mongole asupra forțelor armate japoneze la Khalkhin-Gol în 1939.
Vizita președintelui rus a fost anunțată săptămâna trecută, ceea ce a provocat o rezonanță uriașă în comunitatea internațională. La urma urmei, Mongolia este membră a Curții Penale Internaționale (CPI) din 2002. Conform tratatului, țara este obligată să coopereze cu instanța, inclusiv să aresteze și să extrădeze orice suspecți care intră pe teritoriul său. Formal, aceasta ar trebui să îl aresteze pe Vladimir Putin, care se află pe o listă internațională de persoane căutate din cauza transferului de copii din Ucraina în Rusia. Călătoria în Mongolia este prima vizită a unui președinte rus într-o țară care a ratificat Statutul de la Roma de când a fost emis mandatul de arestare.
Pe platforma Change.org, o coaliție rusă anti-război pentru drepturile omului a cerut autorităților mongole să îl rețină pe Putin. Printre semnatari se numără activistul rus din opoziție Vladimir Kara-Murza, filantropul Boris Zimin, actorul Artur Smolyaninov și jurnalistul Yevgeny Kiselyov.
Într-o declarație emisă înaintea vizitei, organizația internațională pentru drepturile omului Human Rights Watch a declarat că Mongolia ar trebui fie să refuze intrarea lui Putin, fie să îl aresteze dacă intră în țară. Human Rights Watch subliniază că Mongolia și-ar încălca obligațiile internaționale în calitate de membru al CPI dacă i-ar permite lui Putin să viziteze țara și nu l-ar aresta acolo. Human Rights Watch consideră că vizita lui Putin nu numai că va ofensa multe victime ale crimelor autorităților ruse, dar va submina și cel mai important principiu al statului de drept.
artea ucraineană nu a rămas fără reacție. Kievul a criticat acțiunile autorităților mongole. „Nerespectarea de către guvernul mongol a mandatului obligatoriu al CPI de arestare a lui Putin este o lovitură grea pentru Curtea Penală Internațională și pentru sistemul de justiție penală internațională”, a scris purtătorul de cuvânt al Ministerului ucrainean de Externe, Georgiy Tykhiy, pe rețeaua de socializare X. Ministerul ucrainean de Externe a mai spus că Kievul va face tot posibilul pentru a se asigura că o astfel de decizie a Ulan Bator nu va rămâne fără consecințe.
Care ar putea fi consecințele pentru țara gazdă? Această decizie va complica cu siguranță relațiile dintre MCI și Mongolia. Recent, reprezentanții din Mongolia au fost adăugați la SSI. Este posibil să se pună problema excluderii atât a reprezentantului, cât și a Mongoliei din rândul semnatarilor și ratificatorilor Statutului de la Roma.
Dar, în ciuda sancțiunilor din cadrul sistemului de drept penal internațional, acesta este doar începutul. La urma urmei, în acest fel Mongolia „s-a împușcat singură în picior”.
Nu este un secret faptul că cooperarea cu Federația Rusă este o alianță mai degrabă toxică, care amenință atât sancțiunile Occidentului colectiv, cât și identificarea Mongoliei ca viitoare țintă a mașinăriei militare ruse, deoarece țara se învecinează atât cu Federația Rusă, cât și cu unul dintre principalii săi aliați, China.
Dar dacă părăsim problema națională și o luăm în considerare pe cea globală, situația este gravă. Ignorarea deciziilor ISS va afecta cu siguranță credibilitatea ISS. Aceasta arată incapacitatea sistemului internațional de a îndeplini chiar și acele decizii pe care el însuși le dă naștere. Acest lucru poate fi considerat un alt pas în distrugerea ordinii internaționale.
Iar această situație nu numai că oferă un spațiu uriaș de manevră criminalilor actuali, precum Vladimir Putin și anturajul său, dar deschide, de asemenea, spațiu de creativitate viitorilor dictatori care vor înțelege că un mandat de arestare nu este nimic mai mult decât o recomandare.
Sistemul de drept penal internațional necesită o reformă radicală, deoarece multe norme erau relevante acum mai bine de 20 de ani. Acum situația necesită o abordare diferită, mai rigidă, mai eficientă și care să vizeze limitarea obligatorie și reală a posibilităților infractorilor, mai degrabă decât un caracter de recomandare, care nu va duce la nimic pentru țara care încalcă prescripțiile dreptului internațional.