Evreii germani Karl şi Rosi Adler au fugit de regimul nazist şi au vândut un tablou de Pablo Picasso pentru a-şi plăti călătoria. 85 de ani mai târziu, moştenitorii lor vor să recupereze “La Repasseuse”, pictat în 1904 şi expus la Muzeul Solomon R. Guggenheim, în Manhattan, din 1978. Uleiul pe pânză a fost evaluat între 100 şi 200 de milioane de dolari, scrie Le Figaro.
Moştenitorii cuplului german au depus o plângere în civil la Curtea Supremă de stat din New York contra muzeului, informează News.ro.
Reclamanţii – din Statele Unite şi Argentina – spun că sunt proprietarii legitimi ai operei şi invocă în plângerea din 20 ianuarie o vânzare “forţată” în octombrie 1938 de Adler care ar fi fost constrâns.
Într-un comunicat, Muzeul Guggenheim contestă o procedură “fără fundament”, ceea ce sugerează un proces civil.
Povestea extraordinară a tabloului “La Repasseuse” – la fel ca cele ale multor picturi europene furate de nazişti sau pierdute în timpul celui de-al Doilea Război Mondial – începe în 1916, când Karl Adler o cumpără de la un galerist evreu german din München, Heinrich Thannhauser. Şeful fabricii de piele Adler şi soţia sa Rosi se bucură de o „viaţă prosperă” în Baden-Baden, sud-vestul Germaniei, în apropiere de Strasbourg. Dar venirea lui Hitler la putere la Berlin anunţă începutul persecuţiilor teribile împotriva evreilor din Germania şi îngheţarea sau confiscarea bunurilor şi moştenirilor acestora. Familia Adler a decis în iunie 1938 să-şi părăsească ţara pentru a se stabili pe rând în Ţările de Jos, Franţa şi Elveţia, înainte de a căuta viză pentru Argentina. Dar pentru a o obţine, au fost nevoiţi să vândă, în octombrie 1938, “La Repasseuse”, fiului lui Thannhauser, Justin, care, tot evreu, tocmai se refugiase la Paris.
Vânzarea a fost încheiată la vremea respectivă pentru 1.552 de dolari – sau aproximativ 32.000 de dolari astăzi – de nouă ori mai puţin decât cei 14.000 de dolari pe care Adler sperase să-i obţină la începutul anilor 1930. Acesta este argumentul central al plângerii care susţine că lucrarea – evaluată astăzi pe piaţa de artă între 100 şi 200 de milioane de dolari – a fost vândută sub constrângere. “Thannhauser era foarte conştient de situaţia dificilă a familiei Adler. Dacă nu ar fi fost persecutaţi de nazişti, soţii Adler n-ar fi vândut niciodată pânza la un asemenea preţ”, potrivit reclamanţilor, persoane fizice şi organizaţii evreieşti americane care se bazează pe o lege din 2016 ce reglementează restituirea operelor de artă victimelor Holocaustului.
Au trecut decenii şi în 1976, la moartea lui Justin Thannhauser, colecţia sa a fost donată Guggenheim, muzeu care se află din 1939 în Upper East Side, lângă Central Park. Pentru instituţie, plângerea “evită în mod surprinzător să recunoască” faptul că muzeul l-a contactat pe unul dintre fiii lui Adler înainte de a intra în posesia tabloului în anii 1970: acesta “nu şi-a exprimat niciodată cea mai mică rezervă cu privire la lucrare şi vânzarea acesteia către Justin Thannhauser” în 1938.
Moştenitorii soţilor Adler încearcă de zece ani să recupereze tabloul semnat de Picasso. În 2014, Thomas Bennigson, nepotul unui alt copil al cuplului Adler, a aflat că bunica sa a fost la un moment dat în posesia lucrării. Plângerea aminteşte astfel că avocaţii lui Bennigson au corespondat mult timp cu Guggenheim, înainte de a cere în iunie 2021 restituirea tabloului. Fără succes: muzeul a spus astăzi că, chiar dacă ia “foarte în serios” plângerile pentru restituire, este “proprietarul legal” al lucrării “La Repasseuse”.