NATO îşi va înlocui flota învechită de avioane de supraveghere AWACS, în funcţiune din anii 1980, din timpul Războiului Rece, cu o versiune militarizată a aeronavei comerciale Boeing 737, a transmis miercuri Alianţa Nord-Atlantică, într-o tranzacţie care ar putea costa miliarde de euro, relatează Reuters, citat de HotNews.
Acţionând ca un turn radar zburător, avioanele-spion AWACS (Airborne Warning and Control System) cu radomurile distinctive, late de nouă metri, pe spate, sunt instrumentele NATO de monitorizare a spaţiului aerian încă din 1982, notează Agerpres.
Cu radarul lor rotativ, avioanele Boeing 737 modificate pot detecta aeronave la o distanţă mai mare de 400 de kilometri.
Acestea sunt capabile să monitorizeze o suprafaţă de aproximativ 300.000 de kilometri pătraţi, un teritoriu de dimensiunea Poloniei, conform NATO, şi pot detecta, de asemenea, ţinte la sol, cum ar fi navele.
Primul avion va intra în serviciu până în 2031
Pentru a înlocui vechile avioane AWACS, NATO intenţionează să achiziţioneze şase avioane Boeing E-7 A Wedgetail, contractul urmând să fie semnat în 2024 şi primul avion gata de serviciu operaţional până în 2031.
„Avioanele de supraveghere şi control sunt cruciale pentru apărarea colectivă a NATO. Salut angajamentul aliaţilor de a investi în capabilităţi de ultimă generaţie”, a declarat secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg.
„Această investiţie în tehnologie de ultimă generaţie demonstrează puterea cooperării transatlantice în domeniul apărării, pe măsură ce continuăm să ne adaptăm la o lume mai instabilă”, a adăugat el.
Noile avioane, mai bune și mai scumpe
Alianţa nu a precizat de ce a ales să-şi înlocuiască flota de 14 avioane AWACS cu doar şase avioane Wedgetail, dar a menţionat că noile aeronave vor avea capacităţi mai bune şi vor fi mai scumpe decât predecesoarele lor.
Statele Unite, Marea Britanie şi Turcia fie zboară cu Wedgetail, fie intenţionează să opereze această aeronavă.
Wedgetail combină radarul de supraveghere cu rază lungă de acţiune, radarul secundar şi sistemele tactice de comunicaţii de voce şi date pentru a oferi avertizare timpurie şi control în aer.
Cu sediul la baza aeriană Geilenkirchen din Germania, flota AWACS a fost utilizată pe scară largă pentru misiunile de supraveghere ale NATO de-a lungul flancului estic al alianţei, în urma atacului Rusiei asupra Ucrainei.
În trecut, aeronava a sprijinit misiunile NATO din Balcani, Afganistan şi Irak, dar şi monitorizarea unor evenimente precum Cupa Mondială din 2006 din Germania şi întâlnirile la nivel înalt.
Într-un conflict, avioanele AWACS nu numai că pot oferi o imagine radar pentru avioanele de luptă, navele şi centrele de control aliate, dar pot şi direcţiona avioanele de luptă NATO către ţintele lor.
Aceste aeronave, unul dintre puţinele active pe care NATO le deţine efectiv, sunt dotate cu echipaje multinaţionale din 19 din cele 31 de ţări aliate.