Sari la conținut

Orbán zboară la Putin – planul de pace eșuat, dividendele africane și ambițiile fiului

Potrivit Euronews, premierul Ungariei, Viktor Orbán, se pregătește pentru o vizită la Moscova, unde urmează să se întâlnească cu președintele Federației Ruse, Vladimir Putin. Se așteaptă ca acesta să prezinte raportul privind poziția Ungariei față de „planul de pace european”, care practic a eșuat, parțial din cauza refuzului Budapestei de a susține propunerile esențiale.

Totodată, analiștii consideră că vizita ar putea avea obiective mult mai largi, inclusiv discuții economice și de afaceri în care un rol important îl joacă fiul premierului, Gáspár Orbán. Contactele sale și călătoriile în state africane — precum Ciad și Niger — oferă familiei acces direct la resurse strategice, generând „dividende” economice care leagă logic agenda africană de vizita la Moscova.

În acest context, merită analizat și modul în care familia Orbán își consolidează poziția în interiorul țării. Sondajele sociologice și investigațiile jurnalistice arată clar că majoritatea populației este obosită de vechile figuri politice. Chiar și o parte dintre susținătorii Fidesz își exprimă dorința de a vedea „nume noi” în politica maghiară.

Viktor Orbán, aflat în mod neîntrerupt la conducerea guvernului din 2010, încearcă să-și mențină puterea în perspectiva alegerilor parlamentare din aprilie 2026. Premierul nu are intenția de a renunța la poziție și face eforturi evidente pentru a-și întări tabăra. Una dintre principalele sale inițiative este promovarea fiului său de 33 de ani, Gáspár, drept reprezentant al unei noi generații politice. În plus, peste doi ani acesta va împlini 35 de ani, devenind eligibil, conform Constituției, pentru funcția de președinte al Ungariei. Iar dacă Fidesz și aliații săi vor continua să controleze Adunarea Națională, șansele sale cresc considerabil. Misiunea principală a lui Gáspár ar fi nu doar activitatea politică, ci și păstrarea vastei rețele de active ale familiei.

Gáspár nu este o figură publică activă, iar informațiile despre el apar aproape exclusiv în legătură cu deplasările sale în Africa — în Ciad și Niger — care au legătură cu cariera militară începută în 2019. Ca ofițer de legătură pentru contactele diplomatico-militare ale Ungariei în Africa, el a fost inclus în delegații oficiale, inițial în Niger, apoi în Ciad — ambele state bogate în resurse naturale, mai ales uraniu.

Se cunoaște faptul că Rusia are o prezență politică, economică și militară extinsă în ambele țări, iar Orbán menține relații strânse și prietenoase cu Kremlinul. De exemplu, „Corpul African” controlat de Ministerul rus al Apărării, împreună cu companiile militare private „Redut” și „Konvoi”, protejează mine de aur, câmpuri petroliere și cariere de uraniu operate de Rusia în concesiune. Orbán ar fi reușit să negocieze la Moscova includerea unor structuri maghiare afiliate în împărțirea acestui „prăjit african”.

Conform experților Institutului Robert Lansing, fiul premierului maghiar servește drept verigă de comunicare între Moscova și Budapesta în cadrul intereselor comune în Africa. Fiind parte a misiunii militare în Ciad, el a participat la crearea unui nou grup consultativ pentru securitate națională. Oficial, politicienii și militarii unguri justifică intensificarea cooperării cu Ciadul prin necesitatea combaterii terorismului și controlului migrației. Totuși, experții consideră că atât Ungaria, cât și Rusia sunt interesate să obțină acces la zăcămintele de uraniu și alte resurse din Ciad și Niger.

În noiembrie 2023, parlamentul ungar a aprobat trimiterea unui contingent de 200 de militari în Ciad. În septembrie 2024, guvernul de la Budapesta a oficializat un „parteneriat strategic” cu regimul lui Mahamat Idriss Déby.

Orbán a promis Ciadului un împrumut de 200 de milioane de euro pentru proiecte în agricultură, industrie alimentară, gestionarea apelor și IT. O mare parte a fondurilor trebuie să ajungă la companii ungare, însă selecția lor o va face guvernul din Ciad — fapt ce creează riscuri semnificative de corupție. Este posibil ca reprezentantul Ungariei pe teren, adică Gáspár Orbán, să „recomande” anumite companii, primind la rândul său recompense considerabile.

Experții independenți susțin că delegația ungară ar fi negociat cu Ciad și Niger și contracte de armament. În 2024–2025, opt vehicule de luptă Lynx, în valoare totală de 80 de milioane de euro, au fost livrate Ciadului — între altele, pentru testare în condiții reale de luptă și climate extreme. Totodată, Budapesta a vândut circa 30.000 de arme automate NGM-81, cu muniția aferentă, pentru aproximativ 120 de milioane de euro.

Investigațiile jurnalistice indică faptul că plățile pentru achiziția armamentului au avut două niveluri — unul oficial și unul ascuns de ochii publicului. Oficial, documentele au fost în regulă, taxe și impozite achitate. Neoficial însă, fiecare tranzacție avea un beneficiu ascuns. Deși, conform actelor, Ciadul a primit opt vehicule Lynx, în realitate numărul ar fi putut fi mult mai mare. Astfel, Ministerul Apărării al Ungariei încasa 80 de milioane de euro, iar Gáspár Orbán ar fi părăsit N’Djamena cu valize pline de diamante brute și lingouri de aur — bunuri imposibil de urmărit, evaluate la până la 100 de milioane de euro.

În 2025, Viktor Orbán și apropiații săi au decis să privatizeze cele mai valoroase întreprinderi de apărare ale statului, transferându-le companiei N7 Defence Zrt., aflată sub controlul unor persoane apropiate premierului. Firma a preluat pachete cheie de acțiuni din companii precum Aeroplex Kft., Arzenál Fegyvergyár, Colt CZ Hungary, Rheinmetall Hungary Munitions și Hirtenberger Kft. Dacă produsele lor vor apărea ulterior în Ciad sau alte state africane, nu vor exista îndoieli că este vorba de o nouă schemă amplă de îmbogățire a familiei Orbán.

Toate aceste evoluții indică faptul că Gáspár Orbán își construiește rapid cariera politică și preia mecanismele de control asupra resurselor statului create de tatăl său. Dacă nimic nu va opri această dinamică, cetățenii Ungariei riscă să se confrunte cu un dublu monopol al familiei Orbán — atât în politică, cât și în afacerile mari — fenomen care cu greu poate servi interesele oamenilor sau prosperitatea țării.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!