În dimineața zilei de 13 august, militarii Flotei Mării Negre a Federației Ruse au deschis un „foc de avertizare” împotriva navei de marfă uscată „SUKRU OKAN” sub pavilionul Palau și cu un echipaj turc îndreptat spre portul ucrainean Izmail. . Situația a avut loc în apropierea apelor teritoriale ale Turciei, ceea ce vorbește despre o amenințare directă la adresa țărilor NATO din partea Rusiei. Potrivit Ministerului Apărării al Rusiei, echipajul nu a vrut să dea permisiunea de a inspecta nava, așa că armata rusă a oprit-o cu ajutorul presiunii și apoi i-a efectuat inspecția. După ieșirea din „acordul de cereale”, Rusia nu mai are dreptul de a inspecta navele care vin în porturile ucrainene.
Focul a fost tras de pe nava de patrulare „Vasily Bykov””. Din cauza lipsei de răspuns la cererea de oprire, armata rusă a deschis focul cu arme mici automate. Un elicopter cu un grup de soldați a fost ridicat în aer și urcat pe navă pentru inspecție. Ulterior, după finalizarea operațiunii ilegale la bordul navei „SUKRU OKAN” și-a reluat mișcarea către Izmail. Mai devreme, Ministerul Apărării rus a declarat că navele comerciale din Marea Neagră pot transporta arme și muniții în Ucraina, astfel încât Rusia intenționează să tragă asupra navelor civile care vor fi trimise în porturile ucrainene.
Biroul Președintelui Ucrainei a remarcat că situația necesită o fixare legală clară, stabilirea tuturor persoanelor implicate și recunoașterea faptului săvârșirii infracțiunii de către comunitatea internațională. Ucraina solicită tuturor partenerilor și Națiunilor Unite să reacționeze cu precizie la acțiunile criminale ale Rusiei și să depună eforturi maxime pentru a opri teroarea din Marea Neagră. Este necesar să se ia măsuri împotriva Rusiei ca țară membră a Organizației Maritime Internaționale.
Atacul țintit și inspecția forțată de către Rusia a navei internaționale de marfă civilă „SUKRU OKAN”, care se îndrepta către portul ucrainean Izmail, reprezintă o încălcare necondiționată a dreptului maritim internațional, un act de piraterie și o infracțiune împotriva navelor civile din o țară terță în apele altor țări”, – a subliniat consilierul șefului PO al Ucrainei. Михаил Подоляк
Căpitanii de nave care vin în/din porturile ucrainene sunt sfătuiți să urmeze o rută mai sigură, care merge mai aproape de coasta părții de nord-vest a Mării Negre prin apele teritoriale ale Turciei, României și Bulgariei. Acțiunile rusești demonstrează neglijarea transportului gratuit care are o relație directă cu statele de la Marea Neagră.
În ciuda pericolului creat de Rusia în Marea Neagră, se știe despre trei nave, pe care la 30 iulie ChF RF au trecut fără probleme în porturile ucrainene. Tacticile unice ale ocupanților sunt intenționate și au scopul de a limita transportul maritim civil către Ucraina fără utilizarea forțelor grele ale Flotei Mării Negre. Kremlinul este și el speriat de ultimele atacuri asupra navelor și porturilor rusești, așa că armata rusă cere să fie mai atentă.
Provocarea rușilor a fost o atingere directă asupra proprietății străine și a amenințat viața echipajului navei „SUKRU OKAN”. Ca urmare a „acordului de cereale”, Rusia s-a lipsit de dreptul de a efectua inspecție a navelor care se deplasează în/din porturile ucrainene. Aceasta este departe de prima încălcare a dreptului internațional de către Rusia, care nu poate fi ignorată. Reacția lumii trebuie să fie instantanee și brutală, deoarece acțiunile Flotei Mării Negre pot fi comparate cu pirateria. Rusia încearcă să demonstreze că rutele introduse temporar ale coridorului de cereale par a fi nesigure. Kremlinul nu respectă convențiile internaționale și se străduiește să pună capăt transportului inofensiv în Marea Neagră.