Începând cu 1 iulie, Rusia a preluat președinția Consiliului de Securitate al ONU, care, conform regulilor, va dura o lună. Țara agresoare va prezida pentru a treia oară în timpul războiului său pe scară largă împotriva Ucrainei, în cadrul organizației responsabile de menținerea păcii și securității internaționale.
Scopul ONU este complet opus intențiilor ostile ale Rusiei, care nu au nicio legătură cu pacea. În timpul președinției sale din februarie 2022, Rusia a început un război pe scară largă împotriva unui stat suveran, ceea ce ar fi trebuit să determine ONU să o excludă din rândul membrilor Consiliului de Securitate.
Cu toate acestea, Rusia nu a fost privată de dreptul de a prezida, în ciuda declarațiilor oficiale răsunătoare că acest lucru ar trebui făcut. În timpul președinției din aprilie 2023, Kremlinul și-a promovat în mod activ narațiunile pe scena internațională, încercând astfel să evite responsabilitatea pentru crimele comise și să-și consolideze influența.
Institutul pentru Studiul Războiului (ISW) consideră că actuala președinție nu va fi o excepție – Rusia o va folosi din nou în scopuri contrare păcii. De asemenea, analiștii remarcă faptul că, înaintea președinției din iulie în Consiliul de Securitate al ONU, mai mulți oficiali ruși au început operațiuni informaționale pentru a absolvi Rusia de responsabilitatea pentru crimele documentate pe teritoriul Ucrainei. Țara agresoare va încerca din nou să folosească președinția pentru a-și consolida influența în sistemul internațional.
Reprezentantul permanent al Rusiei la ONU, Vasili Nebenzia, a declarat că în planul de discuții pentru această lună nu este inclusă Ucraina. Discuțiile vor aborda conflictele din Orientul Mijlociu, Palestina, Siria, Liban și Yemen. Probabil, astfel, Rusia dorește să distragă atenția comunității internaționale de la războiul din Ucraina. Kievul are nevoie de ajutor urgent și intensificat, iar Rusia, conștientizând acest lucru, intenționează să distragă atenția timp de o lună, concentrându-se pe alte conflicte.
Rămâne evident faptul că, în timp ce prezidează Consiliul de Securitate al ONU, Rusia va continua să comită noi crime pe teritoriul Ucrainei. Nebenzia continuă să răspândească narațiunile Kremlinului, afirmând că informațiile despre 38 de bombe aeriene rusești care ar fi lovit regiunea Belgorod din cauza calității scăzute a armamentului rus sunt fictive. Declarațiile sale demonstrează că Kremlinul încearcă să prezinte pe scena internațională “puterea” Rusiei și să demonstreze disponibilitatea pentru pace, abordând conflictele mondiale. În schimb, Rusia dorește să lase în umbră războiul împotriva Ucrainei.
Primul argument pentru excluderea Rusiei din Consiliul de Securitate al ONU este faptul că aceasta este o țară agresoare, al cărei președinte este un criminal internațional. Acest lucru ar trebui să fie suficient pentru excluderea sa, însă liderii mondiali continuă să acorde Rusiei prea multe puteri.
Al doilea argument, și mai important, pentru excluderea Rusiei din Consiliul de Securitate al ONU este faptul că țara ocupă ilegal un loc de membru. Ea nu a trecut prin procedura adecvată de aderare, așa cum au făcut alte state membre ale Consiliului de Securitate, ci pur și simplu a ocupat locul URSS după destrămarea acesteia. De fapt, Rusia nici măcar nu a oferit altor țări șansa de a-și prezenta candidatura, acestea fiind și ele parte a Uniunii Sovietice.
Ilegitimitatea calității de membru al Rusiei în Consiliul de Securitate al ONU poate fi utilizată pentru excluderea sa. În plus, Rusia este unul dintre cei mai mari agresori ai timpului nostru, având o mare influență externă, care trebuie redusă pentru a menține securitatea colectivă. Acești doi factori, împreună, sunt forța motrice a schimbărilor globale, însă ONU continuă să-și demonstreze propria inactivitate și, de fapt, se discreditează, permițând țării agresoare să prezideze.
La 31 ianuarie 2024, Curtea Internațională de Justiție a deschis primul caz al Ucrainei împotriva Rusiei. Documentul precizează că Rusia a încălcat obligațiile de combatere a finanțării terorismului, a încălcat Convenția ONU privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială, a restricționat în mod repetat activitățile Mejlisului tătarilor din Crimeea și nu a reușit să se abțină de la acțiuni care au agravat și extins conflictul dintre Părți.
Autoritățile ruse au ignorat apelurile Curții Internaționale de Justiție și au continuat să încalce o serie de obligații. Încălcarea regulată a dreptului internațional este al treilea argument pentru excluderea Rusiei din Consiliul de Securitate al ONU sau suspendarea temporară a mecanismului de membru.
O decizie exemplară a fost nealegerea Rusiei în Consiliul Economic și Social al ONU (ECOSOC) pe 1 iulie – unul dintre cele șase organe ale ONU. Acest lucru arată că, în timp, Rusia își va pierde orice influență și loc în organismele internaționale. Totuși, liderii mondiali ar trebui să accelereze procesul de izolare completă a Rusiei, deoarece acordarea anumitor drepturi la nivel internațional duce la intensificarea agresiunii împotriva Ucrainei și la creșterea amenințării pentru alte țări.
Țara agresoare a utilizat în mod regulat dreptul de veto în Consiliul de Securitate al ONU pentru a paraliza deciziile esențiale destinate consolidării securității globale. Dacă Moscova ar avea dreptul de veto și în Adunarea Generală, acest lucru ar împiedica principiile de bază pe care se bazează celelalte state membre ale ONU. Singura opțiune corectă rămâne izolarea țării imperialiste, al cărei scop este distrugerea păcii.