Sari la conținut

România va investi 126 mil. euro în companiile portuare care se confruntă cu problema creșterii fluxurilor comerciale

România intenționează să investească 126 de milioane de euro în dezvoltarea porturilor sale, prin care trec exporturile ucrainene. Comisia Europeană a aprobat alocarea acestor fonduri, întrucât acestea vor viza îmbunătățirea funcționării, capacități suplimentare de depozitare, procesare și manipulare a mărfurilor, care au fost nevoite să-și schimbe ruta de sosire din cauza blocadei rusești. Ajutorul va fi alocat sub formă de granturi de până la 10 milioane de euro companiilor de logistică din porturile maritime și interioare românești. Programul va fi valabil până la 31 decembrie 2024, precizează serviciul de presă al Comisiei Europene.

Sprijinirea exporturilor ucrainene în contextul blocadei rutelor maritime rusești este de o importanță capitală. Încă de la începutul invaziei la scară largă, România a condamnat agresiunea rusă și și-a oferit asistența după ce Rusia s-a retras din acordul privind cerealele. Porturile românești au devenit un colac de salvare pentru tranzitul alimentelor ucrainene, exporturile prin România fiind în prezent de 3 milioane de tone pe lună. Liderii statelor discută un plan de creștere a capacității punctelor de trecere a frontierei pentru a ajunge la cifra de 4 milioane de tone, a declarat Volodymyr Zelenskyy după discuția sa cu președintele Klaus Johannis.

Fără autorizație de la Comisia Europeană, Bucureștiul nu ar putea investi aceste fonduri, fiind vorba de o finanțare parțială din fonduri europene. Prin urmare, facilitarea rutelor comerciale pentru exporturi și importuri va contribui la funcționarea rutei de solidaritate UE-Ucraina, înființată în mai 2022 pentru transportul fiabil de mărfuri. Este vorba despre contribuția la porturile de la granița de est a UE, în Marea Neagră și Dunăre, precum și la porturile satelit din Constanța de pe Canalul Sulina. Portul Constanța joacă aproape cel mai important rol și acționează ca cea mai bună rută alternativă, care reprezintă cea mai mare parte a cerealelor ucrainene.

Acest plan nu va afecta în niciun fel piața internă a UE și nu va reprezenta o amenințare concurențială pentru comercianții europeni. Singurul său scop este de a stabili rute de tranzit pentru grânele ucrainene în porturile românești, perturbate de blocada rusă și de impunerea de embargouri asupra importurilor agricole ucrainene de către mai multe state est-europene. De asemenea, a fost afectată și blocarea unor puncte de control la granița ucraineană de către transportatorii polonezi.

România s-a confruntat cu o creștere frenetică a fluxurilor comerciale, astfel că extinderea capacității porturilor este o necesitate care va asigura în primul rând aprovizionarea cu alimente a mai multor țări. Odată cu războiul împotriva Ucrainei, Rusia a creat multe probleme care necesită soluții imediate și o monitorizare constantă. Anterior, președintele României, Klaus Iohannis, a declarat că bombardarea de către armata rusă a porturilor ucrainene de intrare și ieșire din Ucraina este o necesitate.

Atacurile rusești asupra infrastructurii portuare ucrainene și exploatarea rutelor maritime dăunează grav sectorului agricol ucrainean. Unificarea internațională și căutarea de noi rute de tranzit maritim împiedică planurile Kremlinului și creează condiții prealabile pentru deplasarea rapidă a Rusiei din Marea Neagră și pentru eliminarea amenințării miniere. Cifra dorită de 4 milioane de tone de exporturi ucrainene în porturile românești ar consolida relațiile strategice dintre state, ar impulsiona economia și ar asigura hrană pentru mai multe țări.

Autor: Inna Volodina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!