Între 30 și 31 iulie, 3 nave civile au spart blocada maritimă a Federației Ruse în Marea Neagră. Navele au intrat în spațiul maritim ucrainean în ciuda faptului că Moscova a declarat oficial că navele vor fi considerate ca fiind intrate în conflictul militar de partea Ucrainei și transportând încărcături militare. Detalii despre acest eveniment și importanța sa sunt prezentate mai departe în material.
De la retragerea Rusiei din acordul privind cerealele, au trecut 22 de zile. Kremlinul a susținut că aviația și navele Flotei Mării Negre au blocat ruta, care făcea posibil exportul în siguranță a zeci de milioane de tone de cereale, și, de asemenea, au bombardat toată infrastructura portuară majoră din Ucraina, distrugând zeci de mii de tone de cereale, inclusiv cele destinate Chinei. Dar, aparent, după 500 de zile de război, comunitatea mondială a învățat să nu reacționeze la amenințările goale ale agresorului și a făcut o încercare de a trimite o navă civilă sub convoi militar.
Nava israeliană Ams1 a ignorat “blocada” rusă din Marea Neagră și a intrat în gura ucraineană a Dunării. A fost prima navă care a încălcat blocada rusă din Marea Neagră de la bombardamentul de la Reni din 25 iulie. Începându-și călătoria în Ashdod, Israel, nava și-a anunțat deschis destinația ca fiind Ucraina, în timp ce traversa Marea Neagră pe un curs direct. Israelianul Ams1 a fost urmat de Sahin 2 și Yilmaz Kaptan, cu steaguri ale Greciei și, respectiv, ale Turciei/Georgiei.
Este demn de remarcat faptul că navele se deplasau cu transponderele oprite și nu și-au ascuns cursul. Traversarea lor a fost monitorizată de patru avioane de recunoaștere ale NATO. Niciunul dintre aceste avioane nu este înarmat, dar există avioane de luptă NATO în alertă în România.
Cu toate acestea, nu a existat nicio notificare din partea Rusiei că ar fi încălcat ultimatumul sau că ar fi amenințat cu folosirea forței. Acest lucru a arătat greutatea reală a amenințărilor Kremlinului. La urma urmei, mișcarea navelor a fost monitorizată de avioanele de luptă ale Alianței și orice fentă în direcția lor ar fi amenințat cu un răspuns din partea Alianței. Rusia nu este pregătită pentru acest lucru, ci mai degrabă chiar se teme de el.
Agresorul ar trebui, de asemenea, să se teamă de consecințele acestui precedent. La urma urmei, în afară de faptul că Ucraina a fost de acord să livreze cereale prin Dunăre și Marea Adriatică, opțiunea Mării Negre nu este pierdută pentru Kiev. Pentru că acum NATO poate oferi escortă pentru orice navă și nicio navă de război sau aeronavă rusă nu poate afecta nava și întrerupe procesul de livrare a cerealelor la punctul de destinație.
Acest lucru va ajuta la restabilirea procesului existent sau la crearea unui nou model de coridor de cereale bazat pe propunerile timpurii ale părții ucrainene. Pentru comunitatea internațională, acesta este un progres uriaș în lupta împotriva șantajului rusesc, atât în sfera securității alimentare, cât și în cea a amenințărilor nucleare ale țării agresoare.
Ce aduce aceasta pentru Federația Rusă? Pentru politica Kremlinului, progresul comunității mondiale este egal cu catastrofa. La urma urmei, Moscova nu dispune acum de resursele necesare pentru o blocadă în toată regula. Rezumând, putem spune că ignorarea amenințărilor goale ale Kremlinului de către marinarii și piloții curajoși ai Organizației Tratatului Atlanticului de Nord a creat un precedent mondial. După ce a arătat că regele autoproclamat este de fapt gol și că transporturile internaționale de marfă sunt posibile. Tot ceea ce este necesar este consolidarea comunității internaționale și absența fricii de o țară teroristă.