SUA și UE sunt îngrijorate de faptul că Rusia continuă să primească bunuri interzise din străinătate, în ciuda unei serii de sancțiuni care i-au fost impuse. Problema este că Rusia folosește aceste bunuri pentru a purta un război împotriva Ucrainei, implicând în special microcipuri, lunete telescopice, camioane și piese de schimb. Turcia exportă masiv bunuri cu dublă utilizare către Rusia, se știe despre exportul de bunuri în valoare de 158 de milioane de dolari în primele 9 luni ale acestui an, ceea ce reprezintă de trei ori mai mult decât în 2022. Finlanda este, de asemenea, implicată activ în livrări importante pentru Kremlin – compania finlandeză HD-Parts este probabil cel mai mare furnizor de camioane și piese de schimb pentru țara agresoare.
Ocolirea de către Rusia a sancțiunilor importante este o problemă gravă pentru Ucraina și pentru țările occidentale, care trebuie abordată imediat. Procedând astfel, Kremlinul poate prelungi războiul și își poate spori capacitatea militară, ceea ce aproape anulează eficacitatea pachetelor de sancțiuni occidentale. Pe acest lucru contează conducerea rusă atunci când caută parteneri cu care să se angajeze pentru a oferi modalități de a eluda ilegal interdicțiile.
Subsecretarul Trezoreriei americane pentru terorism și informații financiare, Brian Nelson, intenționează să viziteze Turcia pentru a discuta problema interacțiunilor care aduc Rusiei fonduri pentru război și împiedică continuarea acestuia. El a precizat că SUA nu au încă capacitatea de a monitoriza respectarea deplină a normelor privind sancțiunile în Turcia. Guvernul SUA intenționează să influențeze companiile turcești pentru a opri interacțiunea cu Rusia. În cazul în care autoritățile turcești nu vor schimba nimic, SUA vor fi obligate să ia măsuri coercitive.
Finlanda, la rândul său, neagă acuzațiile – potrivit fondatorului HD-Parts, Lasse Lindqvist, compania sa nu este implicată în încălcarea sancțiunilor și are toate documentele necesare pentru expedierea camioanelor și a pieselor de schimb către Rusia.
Cu toate acestea, lista documentată a pieselor importate arată că acestea fac într-adevăr obiectul sancțiunilor, ceea ce înseamnă că exportul lor reprezintă o încălcare directă. Conducerea finlandeză nu sprijină războiul Rusiei împotriva Ucrainei și intenționează să închidă toate punctele de control de la granița cu Rusia, dar legăturile companiei finlandeze cu țara agresoare arată că aplicarea sancțiunilor are lacune și trebuie consolidată. Astfel de legături nu ar trebui să fie permise, pentru că atunci există un risc serios de război prelungit timp de decenii.
Se știe că, în timpul războiului pe scară largă din Ucraina, camioanele Scania și Volvo, împreună cu piesele de schimb pentru acestea, au fost exportate din Finlanda în Rusia. Costul unor astfel de livrări este de sute de mii de euro. Cu toate acestea, directorul Idän Liikenteenvälittys IL, compania care deținea camioanele, neagă și el orice încălcare a sancțiunilor și afirmă că livrările au fost făcute exclusiv în țările din Asia Centrală. Camioanele importate sunt utilizate în mod activ de Rusia în război și sunt folosite de țara agresoare în dublu scop.
Pe baza tuturor celor de mai sus, se pune problema unor schimbări cardinale în abordarea occidentală a sancțiunilor, și anume consolidarea semnificativă a acestora și controlul asupra respectării lor. Rusia este un inamic comun al întregii lumi occidentale și, prin urmare, izolarea țării dictatoriale pe arena internațională este în interesul absolut tuturor celor care doresc să coexiste în lume.
Dacă Turcia și Finlanda continuă să se angajeze în secret cu Rusia, negând în același timp în mod public acest lucru – SUA și UE vor fi obligate să acționeze radical. Încălcările clare ale sancțiunilor discreditează, de fapt, capacitatea Occidentului de a controla pe deplin situația, acesta fiind unul dintre motivele pentru care Rusia este încă capabilă să poarte războaie și, mai mult, să producă arme în propriile sale instalații