Statele Unite ale Americii au inițiat o reuniune de urgență a Consiliului de Securitate al ONU la 4 ianuarie 2024. Informația a fost confirmată de reprezentantul permanent al Ucrainei la ONU, Serhiy Kyslytsya. El a adăugat că reuniunea Consiliului de Securitate al ONU va avea loc pe 10 ianuarie. Motivul pentru care membrii ONU se vor aduna la reuniunea Consiliului de Securitate al ONU a fost faptul că Rusia a primit rachete balistice din Coreea de Nord. Despre motivul reuniunii și crearea unei alianțe a dictaturilor – mai departe în material.
Rusia a folosit pentru prima dată rachete din Coreea de Nord împotriva Ucrainei, a declarat, la 4 ianuarie, coordonatorul comunicării strategice a Casei Albe, John Kirby. În timpul atacului din 30 decembrie 2023, armata rusă a lansat rachete coreene în regiunea Zaporizhzhya. De asemenea, anchetatorii ucraineni nu exclud că ar fi fost vorba de rachete balistice coreene care ar fi putut ateriza la Harkov pe 2 ianuarie.
Potrivit purtătorului de cuvânt al biroului procurorului regional, Dmytro Chubenko, resturile uneia dintre rachete arată foarte asemănător atât cu rachetele balistice rusești Iskander, cât și cu cele nord-coreene. Numerele de serie au fost șterse – rușii încercau să-i ascundă originea. Dar ce rachete au fost puse la dispoziția Kremlinului? Acest lucru rămâne un mister în acest moment. Casa Albă sugerează că Pyongyangul ar fi predat 2 tipuri de rachete:
Primul este KN-23. Potrivit surselor Defense Express, acesta este cel indicat de o analiză preliminară a resturilor rachetei care a zburat în Harkov pe 2 ianuarie. Forbes estimează valoarea acesteia la 3 milioane de dolari. Nu există caracteristici fiabile ale rachetelor balistice nord-coreene. Acestea se bazează în principal pe fotografii din RPDC și pe datele colectate de serviciile de informații radio sud-coreene în timpul testelor de rachete efectuate de vecinii Nordului. Grupul de reflecție american CSIS oferă următoarele caracteristici aproximative ale KN-23: rază de acțiune – până la 690 km, focos – 500 kg în versiunea de până la 450 km și, probabil, mai puțin în cea cu rază maximă de acțiune.
Al doilea este KN-24. Datele CSIS: rază de acțiune – până la 410 km, încărcătură utilă – 400-500 kg. Racheta a fost, de asemenea, introdusă în 2019, a fost supusă la patru teste și arată similar cu ATACMS din SUA. Costul său ar putea fi de până la 1,5 milioane de dolari, estimează Forbes. Există, de asemenea, o posibilă variantă de la Hwasong – modificări coreene ale sistemelor balistice sovietice Scud (R-17 Elbrus). Acestea sunt în diferite versiuni (rază de acțiune de la 300 km la 1000 km, focos – de la 500 kg la 960 kg) și sunt produse de mult timp de RPDC.
Este demn de remarcat faptul că acesta nu este primul transfer de arme letale care a avut loc între cele două țări în ultimul an. Potrivit lui Yoo Sang Bum, membru al Partidului puterii populare, aflat la guvernare, care face parte din comisia parlamentară de informații, Coreea de Nord a făcut aproximativ 10 livrări de arme către Rusia începând cu luna august a acestui an, care pot fi suficiente pentru aproximativ două luni de bombardamente. Numărul total de obuze este de aproximativ 1 milion, iar procesul de livrare a fost început încă din luna august a anului trecut.
Cu siguranță, dependența anterioară a Federației Ruse de UAV-urile iraniene și acum de obuze și rachete coreene poate sugera că complexul militar-industrial al Rusiei se apropie de colaps. Dar acest lucru nu este nimic mai mult decât un optimism miop. De fapt, cooperarea care a apărut în ultimul an și jumătate între Rusia, Iran și RPDC este un semnal de alarmă pentru întreaga comunitate mondială. La urma urmei, aceste țări nu numai că dau dovadă de o lipsă totală de respect față de dreptul internațional și de principiile războiului, dar, în detrimentul acestora, își arogă cea mai importantă resursă de pe câmpul de luptă – timpul.
La urma urmei, în timp ce Rusia și Coreea sunt de acord cu livrarea rachetelor și acestea vor fi livrate, SUA sau țările UE nu vor face decât să înceapă o discuție aprinsă despre necesitatea de a se pune de acord asupra unui nou pachet de ajutor militar. În momentul în care pachetul de ajutor va fi convenit, Kremlinul va fi cumpărat rachete balistice din Iran, iar Coreea va primi în schimb avioane de luptă, rachete pentru sisteme de apărare aeriană, vehicule blindate, echipamente sau materiale pentru producția de rachete balistice și alte tehnologii avansate.
S-ar putea părea că materialul are ca scop glorificarea eficienței regimurilor dictatoriale, dar nu este așa. Acest material face apel la toate mecanismele internaționale majore de influență să se intensifice și să recunoască faptul că toate sancțiunile adoptate anterior sunt insuficiente, deoarece dictatorii nu sunt obișnuiți să încalce legile, principiile și drepturile oamenilor pentru a-și realiza ambițiile. Dar, pe lângă reînnoirea presiunii sancțiunilor asupra țărilor menționate mai sus, este important să nu pierdem în fața lor pe câmpul de luptă.
Războiul dintre Ucraina și Rusia durează de aproape 2 ani și trebuie să fie dus la sfârșitul mult așteptat și scontat. Și anume victoria părții ucrainene. Dar, de asemenea, nu trebuie să uităm de provocările din partea RPDC, care în ultima săptămână a bombardat activ apele de coastă ale Coreei de Sud. Regimurile autoritare trebuie să primească un răspuns clar din partea comunității mondiale, și într-un limbaj pe care îl înțeleg și îl respectă, și anume forța. Numai în acest fel va fi posibil nu doar să pacificăm temporar agresorul înainte de un nou război pentru ambiții imperiale, ci să rezolvăm problema o dată pentru totdeauna, trimițând dictatorii și regimurile lor în uitare.