Recent au apărut informații potrivit cărora Ministerul de Finanțe al Japoniei și agențiile altor țări G7 intenționează să înăsprească regulile de limitare a prețurilor pentru importatorii de petrol rusesc începând cu 20 februarie. Informația provine din ediția japoneză a Nikkei. Mai multe despre această știre în continuare în material. În decembrie 2022, țările G7, UE și Australia au stabilit o limită de preț pentru petrolul rusesc la 60 de dolari pe baril. De asemenea, din 5 februarie 2023 există o limită de preț pentru produsele petroliere din Rusia la 100 și 45 de dolari pe baril.
În același timp, marilor companii de asigurări occidentale li s-a interzis să furnizeze servicii proprietarilor de nave care eludează sancțiunile privind petrolul și produsele petroliere rusești. Veniturile din exportul de petrol al Rusiei au scăzut la cel mai scăzut nivel din ultimele șase luni în decembrie 2023. O investigație americană privind respectarea sancțiunilor de către comercianți și armatori a sporit presiunea asupra petrolului rusesc, au arătat datele Agenției Internaționale pentru Energie (AIE).
Timp de luni de zile, Rusia a sfidat cu succes restricțiile, acumulând o mare flotă fantomă de petroliere pentru a-și transporta petrolul către cumpărători din China, India, Turcia și America Latină. Cu toate acestea, în ultimele luni, SUA și-au intensificat monitorizarea respectării restricțiilor, vizând comercianții și armatorii legați de Rusia pentru încălcarea pragului.
Așadar, ce inovație a propus Ministerul japonez de Finanțe? Acesta spune că, în cazul în care companiile de transport maritim și de asigurări fac afaceri cu distribuitorii de petrol care importă țiței rusesc, acestea vor fi obligate să obțină o declarație de la importator de fiecare dată când încarcă o încărcătură cu privire la respectarea plafonului. Se menționează că G7, Uniunea Europeană și Australia au convenit să consolideze aceste măsuri. Potrivit publicației, importatorilor suspectați că depășesc plafonul de preț li se va cere să furnizeze informații detaliate privind costurile asociate procedurilor de export, costurile de transport și primele de asigurare.
Care este motivul pentru astfel de inițiative ale țărilor G7? Răspunsul este foarte simplu. În octombrie 2023, bugetul Rusiei a primit o sumă record legată de industria petrolului și a gazelor din aprilie 2022 – 1 635 de mii de miliarde de ruble. Acest lucru a fost raportat de Ministerul rus de Finanțe. Potrivit datelor sale, încasările au depășit previziunile cu 37,8 miliarde de franci elvețieni – până la 1.635 de miliarde de franci elvețieni. Ultima dată de la începutul războiului mai mult a fost abia în aprilie 2022 – 1,8 trilioane.
Motivul pentru un nivel atât de ridicat al profiturilor este șmecheria pe care o practică rușii. Potrivit Financial Times, care citează date de la companii de asigurări și de transport maritim, precum și de la compania de analiză Kpler, trei sferturi din livrările de petrol rusesc din luna august au fost efectuate fără asigurarea occidentală, care este principala pârghie pentru respectarea plafonului de preț de 60 de dolari pe baril. Potrivit materialului, în 2023, Rusia va câștiga din exporturile de petrol cu cel puțin 15 miliarde de dolari mai mult decât anul trecut, potrivit estimărilor Școlii de Economie din Kiev.
Potrivit companiei analitice Kpler și companiilor de asigurări, această cifră a crescut cu aproximativ 50% față de primăvara anului 2023. Școala de Economie de la Kiev (KSE) calculează că creșterea constantă a prețului petrolului din iulie, combinată cu succesul Rusiei în reducerea discountului la propriul petrol, va duce la creșterea veniturilor din exporturile de petrol ale Rusiei cu cel puțin 15 miliarde de dolari în 2023. Independența tot mai mare a Moscovei ca vânzător a coincis cu o creștere puternică a prețului petrolului – acesta a depășit 95 de dolari pe baril pentru prima dată în 13 luni.
Economistul KSE, Ben Hilgenstock, a declarat că “ar putea fi foarte dificil de aplicat plafonul de preț” în viitor. Veniturile Rusiei din exportul de petrol au crescut la 17,1 miliarde de dolari în august, potrivit unui raport al Agenției Internaționale pentru Energie (AIE). Acesta este cel mai ridicat nivel din octombrie 2022, când exporturile rusești au ajuns la 17,3 miliarde de dolari, potrivit AIE.
Interdicția anunțată de Rusia privind exporturile de benzină și motorină ar putea avea ca rezultat faptul că Rusia va primi prețuri mai mari pentru o ofertă mai mică. Exportatorii ruși au învățat să se descurce fără asigurarea occidentală în mare parte prin formarea unei flote fantomă de petroliere vechi înregistrate pe numele unor firme special create în timpul războiului în jurisdicții precum Emiratele Arabe Unite, India și Hong Kong.
Tocmai pentru a opri jocurile din umbră ale Rusiei, țările G7 au decis să înăsprească controlul asupra transporturilor de petrol. La urma urmei, Rusia este pur și simplu o țară teroristă care își menține economia deja slăbită pe linia de plutire doar pe seama “pernei” create de vânzarea de petrol și gaze ilegale. Pierzându-și singurul flux financiar eficient, Kremlinul va fi obligat să limiteze nu numai finanțarea armatei, ci și să ia “bonusuri de loialitate” suplimentare de la partea loială a populației rusești. Acest lucru ar trebui să fie un “duș rece” pentru societatea rusă, care s-a obișnuit cu faptul că tocmai comerțul cu energie este cel care face posibil să trăiască ușor și fără griji inutile.