Tesla, cel mai cunoscut producător de mașini electrice din lume, a creat o echipă secretă care să suprime toate plângerile formulate de clienții săi privind autonomia vehiculelor, arată o anchetă devastatoare a Reuters cu privire la practicile companiei conduse de Elon Musk.
În luna martie a acestui an Alexandre Ponsin a pornit într-o călătorie cu familia sa din statul american Colorado către California în mașina recent cumpărată a familiei, un Model 3 second-hand din 2021.
El a relatat pentru Reuters că se aștepta ca sedanul său electric să se apropie ca autonomie de cea promovată în catalogul Tesla: 568 de kilometri cu o baterie complet încărcată. Însă acesta și-a dat rapid seama că de fapt obține mai puțin de jumătate din kilometrajul respectiv, mai ales pe vreme rece.
Un randament atât de slab l-a convins că mașina are un defect grav.
„Ne uitam la autonomie și puteai vedea pur și simplu cifrele scăzând în fața ochilor tăi”, a spus el cu referire la afișajul de pe bord.
Ponsin a contactat Tesla și a făcut o programare să ducă mașina la un service din California al companiei. El a primit ulterior două mesaje text din partea companiei. Primul l-a informat că un „diagnostic la distanță” al bateriei a arătat că aceasta funcționează în parametri normali. Al doilea i-a spus că „ne-am dori să anulăm vizita dumneavoastră”.
Cum a ajuns Tesla să fie asaltată de reclamații privind autonomia mașinilor sale
Sursele Reuters povestesc despre o situație greu de imaginat: în biroul „Echipei de Diversiune” din Las Vegas unii dintre angajați sărbătoreau obținerea anulării unei programări prin a-și pune telefonul pe „mut” și lovind delicat un xilofon metalic, declanșând aplauze din partea colegilor.
Echipa din statul Nevada a reușit adesea să anuleze sute de programări pe săptămână și membrii săi erau evaluați în funcție de numărul de programări anulate într-o zi. Managerii le-au spus că economisesc pentru Tesla în jur de 1.000 de dolari pentru fiecare programare anulată, potrivit surselor familiare cu situația.
O decizie care a venit direct de la Elon Musk
Trei experți din industria auto care au testat sau studiat mașinile Tesla au confirmat pentru Reuters că acestea adesea nu pot atinge estimările și proiecțiile privind autonomia lor, nici măcar când vine vorba de cele oferite de afișajele de la bordul autoturismelor electrice.
Nici Tesla, nici Elon Musk, nu au dorit să ofere comentarii pentru Reuters înainte de publicarea investigației.
Reuters notează că Tesla a început cu ani în urmă să exagereze distanța potențială pe care o pot parcurge mașinile sale înainte să aibă nevoie de reîncărcare, făcând acest lucru prin manipularea software-ului de la bordul lor.
Una dintre sursele celor de la Reuters afirmă că producătorul auto a decis în urmă cu aproximativ 10 ani, din motive de marketing, să scrie algoritmi pentru afișajul de autonomie al mașinilor care să ofere proiecții „înflorite” privind distanța pe care ele o pot parcurge cu bateria complet încărcată.
Pentru a preveni însă situațiile care să îi lase pe șoferi în drum din cauza afișajelor greșite, mașinile Tesla au fost proiectate cu un „buffer de siguranță” care să permită o autonomie suplimentară de 24 de kilometri după ce indicatorul de la bord arăta că bateria este complet goală, potrivit sursei respective.
Aceasta afirmă că directiva privind prezentarea datelor „optimiste” despre autonomia a venit direct de la Elon Musk.
„Elon a vrut să arate cifre bune privind autonomia când bateria era complet încărcată. Te simți mai bine când cumperi o mașină văzând o autonomie de 560-640 de kilometri”, spune sursa celor de la Reuters.