Tânărul Suleman Dawood, care a murit în submersibilul Titan, şi-a luat cubul Rubik cu el pentru că voia să doboare un record mondial, a declarat mama sa pentru BBC, potrivit sursei.
Tânărul de 19 ani aplicase la Guinness World Records, iar tatăl său, Shahzada, care a murit şi el, luase un aparat foto pentru a surprinde momentul.
„Nu am înţeles în acel moment ce a însemnat”
Christine Dawood şi fiica ei se aflau la bordul Polar Prince, nava de suport a submarinului, când s-a aflat că s-a pierdut comunicarea cu Titan. „Nu am înţeles în acel moment ce a însemnat – şi apoi totul a degenerat de acolo”, a spus ea.
În primul său interviu, Christine Dawood – soția omului de afaceri de origine pakistaneză Shahzada Dawood, în vârstă de 48 de ani, aflat cu fiul său la bordul submersibilului – a spus că plănuise să meargă cu soţul ei să vadă epava Titanicului, dar călătoria a fost anulată din cauza pandemiei COVID. „Apoi am făcut un pas înapoi şi le-am dat spaţiu pentru a-l pregăti [pe Suleman], pentru că el chiar voia să meargă”, a spus ea.
„Voi rezolva cubul Rubik la 3.700 de metri sub apă, la Titanic”
Vorbind despre fiul ei, Christine Dawood a spus că Suleman iubea atât de mult cubul Rubik încât îl purta cu el peste tot, uimind privitorii prin rezolvarea puzzle-ului complex în 12 secunde. „El a spus: „Voi rezolva cubul Rubik la 3.700 de metri sub apă, la Titanic”.
Suleman era student la Universitatea Strathclyde din Glasgow. Omul de afaceri Shahzada Dawood, care era britanic, provenea din una dintre cele mai bogate familii din Pakistan.
Familia, inclusiv fiica Alina, în vârstă de 17 ani, s-a îmbarcat pe Polar Prince de Ziua Tatălui.
Christine Dawood a declarat că s-au îmbrăţişat şi au făcut glume în momentele dinaintea urcării soţului şi fiului ei la bordul submersibilului Titan. „M-am bucurat foarte mult pentru ei, pentru că amândoi îşi doreau cu adevărat să facă asta de foarte mult timp”, a spus ea pentru BBC, conform News.ro.
Christine Dawood şi-a descris soţul ca fiind de o curiozitate contagioasă faţă de lumea din jurul său – genul de persoană care făcea ca familia să se uite la documentare după cină. „Avea acest simţ al entuziasmului de copil”, a spus ea.
De la speranță, la disperare
Christine Dawood şi fiica ei au rămas la bordul Polar Prince în timp ce misiunea de căutare şi salvare a ajuns de la speranţă la disperare.
„Cred că mi-am pierdut speranţa când am trecut de 96 de ore”, a afirmat Dawood. Ea a spus că atunci a trimis un mesaj familiei sale. „Am spus: „Mă pregătesc pentru ce e mai rău”. Atunci mi-am pierdut speranţa”.
Alina a mai rezistat un pic, a spus ea: „Nu şi-a pierdut speranţa până la apelul cu Paza de Coastă. Când, practic, ne-au informat că au găsit resturi”.
Familia s-a întors la St John’s sâmbătă, iar duminică au luat parte la o rugăciune pentru Shahzada şi Suleman. Christine Dawood a spus că a fost impresionată de faptul că imamul a spus o rugăciune pentru toţi cei cinci bărbaţi ucişi.
Christine Dawood a declarat că ea şi fiica ei vor încerca să înveţe să termine cubul Rubik în onoarea lui Suleman şi că intenţionează să continue munca soţului ei: „A fost implicat în atât de multe lucruri, a ajutat atât de mulţi oameni şi cred că vreau cu adevărat să continui această moştenire şi să îi ofer această platformă… este destul de important şi pentru fiica mea”.
Christine Dawood a refuzat să discute despre ancheta în curs de desfăşurare. Dar când a fost întrebată cum vor găsi ea şi fiica ei consolare, ea a spus: „Există aşa ceva? Nu ştiu”.
„Mi-e dor de ei”, a spus ea, respirând adânc. „Mi-e foarte, foarte dor de ei”.
În 22 iunie, la cinci zile de la disparția Titan, care avea la bord cinci oameni și se îndrepta în adâncurile Oceanului Atlantic spre epava Titanic, Paza americană de Coastă a stabilit că submersibilul a suferit o „implozie catastrofală”. La acele adâncimi, submersibilul era supus unei presiuni uriaşe, când chiar şi cel mai mic defect structural putea fi dezastruos, explică experți citaţi de CNN.
Cine sunt cei cinci oameni aflați la bordul submersibilului Titan
La bordul submersibilului Titan se aflau Hamish Harding, în vârstă de 58 de ani, omul de afaceri de origine pakistaneză Shahzada Dawood, în vârstă de 48 de ani, împreună cu fiul său, Suleman, în vârstă de 19 ani, ambii cetăţeni britanici, exploratorul francez Paul-Henri Nargeolet, în vârstă de 77 de ani, şi Stockton Rush, fondatorul şi directorul executiv al OceanGate.
Miliardar britanic și președinte al companiei de aviație Action Aviation, Hamish Harding locuia la Dubai. El postase pe rețelele de socializare că este mândru că se îndreaptă spre Titanic, adăugând: „Din cauza celei mai grele ierni din Newfoundland din ultimii 40 de ani, această misiune va fi probabil prima și singura misiune cu echipaj uman către Titanic în 2023”.
Harding a fost, de asemenea, la bordul misiunii de zbor „One More Orbit” din 2019, care a stabilit un record pentru cea mai rapidă circumnavigare a Pământului cu o aeronavă peste ambii poli geografici.
Shajzada Dawood, aflat la bord alături de fiul său de 19 ani, era vicepreședintele unuia dintre cele mai mari conglomerate din Pakistan, Engro Corporation, cu investiții în îngrășăminte, fabricarea de vehicule, energie și tehnologii digitale.
Potrivit site-ului web al SETI, un institut de cercetare cu sediul în California, al cărui administrator este, el locuia în Marea Britanie împreună cu soția sa și cu cei doi copii.
Exploratorul francez Paul-Henri Nargeolet era director de cercetare subacvatică la o companie care deține drepturile asupra epavei Titanicului. Fost comandant în marina franceză, el a fost atât scafandru de adâncime, cât și miner. După ce s-a retras din marină, a condus prima expediție de recuperare a Titanicului, în 1987.
Într-un interviu acordat în 2020 postului de radio France Bleu, el a vorbit despre pericolele scufundărilor la mare adâncime, spunând: „Nu mi-e frică să mor, cred că se va întâmpla într-o zi”.
Stockton Rush era fondatorul și directorul general al companiei de operare a navei OceanGate, cu sediul în SUA.
„Este o epavă uimitor de frumoasă”, declara Rush pentru postul britanic Sky News despre Titanic, la începutul acestui an.
Rush a devenit cel mai tânăr pilot de transport cu reacție calificat din lume când a obținut calificarea de tip DC-8/Capitan la Institutul de pregătire pentru avioane cu reacție al United Airlines în 1981, la vârsta de 19 ani, potrivit biografiei sale de pe site-ul OceanGate, compania care operează Titan.