Numărul total al turiștilor străini care au vizitat România în primele 9 luni dinb acest an a fost de circa 1,5 milioane, ei cheltuind în țara noastră aproape 4 miliarde de lei, potrivit datelor transmise vineri de INS, ceea ce reprezintă o medie de 2578 de lei/persoană.
Călătoriile pentru afaceri (inclusiv participarea la congrese, conferinţe, cursuri, târguri şi expoziţii) au reprezentat principalul motiv al sejurului petrecut de către 50,1% dintre turiştii nerezidenţi sosiți în România, cheltuielile acestora reprezentând 55,1% din totalul cheltuielilor.
Conform Institutului Național de Statistică, circa 170.000 de persoane lucrează în sectorul Hoteluri și Restaurante , reprezentând 3,4% din totalul salariațiilor români. Sectorul este însă afectat de caracterul sezonier, de nivelul salarial scăzut și de lipsa unor oportunități de formare adecvate, arată Strategia Națională pentru Dezvoltarea Turismului.
Competitivitatea turismului din România a fost comparată cu nivelul competitivităţii înregistrat în mai multe țări din regiune. Analiza evidenţiază că punctele forte ale României țin de securitate și siguranță (locul 29 la nivel global și o poziție mai bună decât 9 dintre cei 11 competitori analizați), mediul de afaceri (doar locul 76 la nivel global, dar o poziție mai bună decât 8 dintre competitori), prețuri competitive (locul 51, mai bine decât 7 dintre competitori), resurse culturale (locul 44, o poziție mai bună decât 6 dintre competitori), resurse naturale (locul 56, o poziție mai bună decât 5 dintre competitori).
Durata medie a sejurului este de 2,2 zile pentru turiștii străini. O durată medie atât de scurtă sugerează în mod evident că România trebuie să-şi dezvolte mai mult serviciile și produsele, conducând astfel la o ședere mai îndelungată a turiștilor care ar putea astfel să cheltuie mai mult pe parcursul vizitei lor.Î n vederea creșterii sumei medii cheltuite de turiștii străini, ar trebui luate anumite măsuri imediate pentru dezvoltarea destinațiilor regionale și locale și pentru diversificarea ofertei de produse turistice, în vederea accesării unor experiențe noi, unice, potrivit Strategiei citate
Românii cheltuiesc mai mult ca turiști în străinătate decât cheltuiesc turiștii străini în România, mai arată Strategia de Dezvoltare a Turismului. Conform datelor furnizate de Banca Națională a României, diferența s-a ridicat la 1.671 milioane euro, reprezentând 9,9% din deficitul balanței de plăți a României
Municipiul București este principala destinație internațională a României, cu peste 42,8% din totalul sosirilor internaționale. Trei județele din Transilvania (Sibiu, Brașov și Cluj) și județul Constanța completează top 5 al detinațiilor turistice, care concentrează 65,0% din totalul sosirilor internaționale