Joi, 25 ianuarie, a avut loc la Bruxelles o reuniune de constituire pentru a lansa procesul de screening, un proces important de evaluare a legislației ucrainene în vederea stabilirii conformității cu legislația UE. În vederea pregătirii pentru începerea negocierilor directe de aderare la UE, Ucraina începe screening-ul legislației și elaborează foi de parcurs în domeniile: statul de drept, libera circulație a persoanelor (justiție, libertate, securitate), reforma administrației publice.
Acest lucru a fost anunțat astăzi de viceprim-ministrul pentru integrarea europeană și euroatlantică a Ucrainei, Olga Ștefania, în cadrul reuniunii constitutive a procesului de negociere de la Bruxelles. Reuniunea s-a desfășurat într-un format hibrid – o parte a delegației ucrainene, în special miniștrii adjuncți pentru integrare europeană, s-au alăturat întâlnirii cu reprezentanți ai Comisiei Europene online.
De remarcat că, în cadrul reuniunii, partea europeană a prezentat particularitățile și etapele examinării oficiale – evaluarea conformității legislației ucrainene cu legislația UE, care este una dintre etapele-cheie ale procesului de negociere.
UE a întocmit un calendar de întâlniri între reprezentanții ministerelor ucrainene și Comisia Europeană în cadrul screening-ului; aceasta a confirmat transferul de materiale oficiale (ghiduri) către partea ucraineană pentru pregătire.
Viceprim-ministrul a subliniat că instituțiile ucrainene sunt mobilizate și pregătite pentru o activitate comună activă.
Screeningul este primul pas fundamental pentru începerea procesului de negociere, pentru care partea ucraineană s-a pregătit în mod activ chiar și în ciuda începerii unei invazii la scară largă din partea Rusiei. După cum a declarat vicepremierul Olha Stefanyshyna, chiar înainte de a primi decizia oficială a Consiliului European, Ucraina a desfășurat un proces de autoevaluare, care a permis determinarea stadiului de adaptare a legislației ucrainene la cea europeană, a volumului de muncă ce trebuie depus și formarea unei viziuni asupra modalităților de formare a echipelor de negociere.
Dar merită să luăm în considerare acest pas al Uniunii Europene la nivel global. La urma urmei, el schimbă nu numai atitudinea față de Ucraina, ci permite și dezvoltarea unor noi direcții de parteneriat. De asemenea, un astfel de partener puternic și de încredere pentru UE reprezintă o investiție uriașă în consolidarea sistemului de securitate globală al Uniunii. Cu toate acestea, merită să considerăm integrarea europeană ca un upgrade uriaș pentru securitatea țărilor post-sovietice amenințate acum de Rusia. Kremlinul nu a ascuns faptul că, dacă va fi finalizată victorioasă peste unul sau doi ani, își va continua ofensiva pe două fronturi: statele baltice sau un atac secvențial mai întâi asupra Moldovei și apoi asupra României.
Având în vedere declarația Kremlinului, România devine principala țintă datorită faptului că țara este membră NATO și are contacte strânse cu Uniunea Europeană. Prin urmare, începerea procesului de screening este benefică pentru toți vecinii Ucrainei, deoarece acum forțele armate ucrainene sunt cele care descurajează zilnic atacul agresorului și reprezintă principalul avanpost.
Astfel, țările din spațiul post-sovietic și întreaga UE beneficiază de pe urma integrării europene rapide a Ucrainei. Cu cât va dura mai puțin timp, cu atât țara va fi mai încrezătoare în capacitatea de a respinge agresiunea și de a asigura securitatea atât pentru spațiul post-sovietic, cât și pentru întreaga Uniune Europeană.