Sari la conținut

Combaterea evitării sancțiunilor – principala prioritate a aliaților Ucrainei

Luni, 23 octombrie 2023, miniștrii de externe din cinci țări din Asia Centrală (Kazahstan, Kârgâzstan, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan) s-au întâlnit la Luxemburg cu reprezentanții a 27 de state membre ale UE. Această conferință poate fi numită o pregătire pentru primul summit oficial între UE și țările din Asia Centrală, care este programat pentru al doilea trimestru al anului 2024 în Uzbekistan. Unul dintre subiectele principale a fost reprezentat de sancțiunile împotriva Federației Ruse.

În timpul reuniunii, reprezentanții Uniunii Europene au informat cu privire la cele unsprezece pachete de măsuri restrictive care au fost adoptate până în prezent. S-a discutat, de asemenea, despre necesitatea unui dialog și a unei cooperări orientate spre rezultate în contextul regimurilor de sancțiuni pentru a preveni eludarea sancțiunilor. Despre importanța sancțiunilor și potențialele modalități de eludare utilizate de Federația Rusă, a se vedea mai departe în articol.

Este important să realizăm că sancțiunile reprezintă una dintre cele mai realiste modalități de a forța Rusia să revină la normele dreptului internațional și, cel mai important, să revină la o modalitate diplomatică de soluționare a conflictelor geopolitice. La urma urmei, lanțurile de sancțiuni sunt cele care au încătușat economia rusă, în special complexul militar-industrial. Ca urmare, agresorul nu poate produce prompt arme și repara echipamente. În acest sens, Kremlinul a fost nevoit să construiască scheme întregi pentru a le ocoli.

Multe scheme sunt legate de cifra de afaceri comercială prin țările din Asia Centrală, asupra cărora țările UE au atras atenția. La urma urmei, cu fiecare nou pachet de sancțiuni, Rusia a găsit o modalitate de a le ocoli. În prezent, țara agresoare se folosește de companii de fațadă și de țări terțe pentru a obține componente interzise. Comparativ cu anul 2021, exporturile către Rusia din țări precum Turcia, Kazahstan, Armenia, Uzbekistan și Kârgâzstan au crescut de mai mult de două ori. Acest lucru se datorează proximității geografice față de Federația Rusă.

Un exemplu de eludare a sancțiunilor este furnizarea a 20.000 de turnuri de comunicații mobile de către Nokia și Ericsson către companii nou înființate în Kazahstan. În același timp, companiile menționate mai sus s-au retras în mod oficial de pe piața rusă. Merită să se țină cont de faptul că, de multe ori, importurile gri în Kazahstan, Uzbekistan sau Kârgâzstan sunt efectuate chiar de ruși, care au părăsit recent țara și acum fac afaceri din Asia Centrală, spune un analist din regiune.

În plus, site-uri precum AliExpress sunt utilizate în mod activ. Relativ recent, ocupanții ruși au început să fabrice UAV-uri de un tip nespecificat, folosind motoare cumpărate chiar de pe această platformă. În același timp, este important să înțelegem că activitatea de eludare a sancțiunilor nu a început doar de la 23 octombrie. Grupul Yermak-Makfola lucrează în mod activ. În cursul activității acestui grup, reprezentanții Ucrainei furnizează în mod constant partenerilor lor date privind eludarea sancțiunilor pentru ca aceștia să închidă lacunele.

Aproximativ 40% din informațiile de pe listele de sancțiuni sunt informații din partea ucraineană. Uniunea Europeană a organizat, de asemenea, consultări suplimentare pe această temă. De exemplu, reprezentantul special al UE pentru sancțiuni, David O’Sullivan, a vizitat în acest an Turcia, Kazahstan, Emiratele Arabe Unite, Uzbekistan, Armenia, Georgia și Serbia, unde a vorbit despre necesitatea de a închide canalele de eludare a sancțiunilor în aceste țări. Oficialii din SUA și Regatul Unit efectuează, de asemenea, astfel de vizite.

În concluzie, este important de menționat că poziția țărilor din Asia Centrală este un semnal pozitiv pentru a minimiza și mai mult riscul de eludare a sancțiunilor de către agresor. Dar, pe lângă modalitatea voluntară de a refuza cooperarea, este important să se formeze un sistem de sancțiuni secundare împotriva complicilor țării agresoare. La urma urmei, a ajuta ocupanții ruși să ocolească sancțiunile este la fel de mult o crimă de război ca și bombardarea orașelor ucrainene pașnice, deoarece complicii implicați ar trebui să poarte o responsabilitate pe măsură în viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!