Șeful de gară grec acuzat că a pus un tren de pasageri care circula cu viteză în calea unui tren de marfă care venea din sens opus era așteptat duminică la tribunal pentru a fi acuzat de omor prin imprudență în cel mai mortal dezastru feroviar din istoria Greciei, scrie The New York Times.
Dar, în timp ce oficialii greci descriau accidentul ca fiind un caz tragic de eroare umană, opinia publică s-a raliat împotriva guvernului pentru anii de neglijență în materie de siguranță – nu împotriva unui om despre care colegii de la căile ferate și protestatarii spun că este considerat țap ispășitor.
„Vor să spună că este vina unui singur om”, a declarat Antonis Bompotis, în vârstă de 26 de ani, care s-a aflat printre sutele de protestatari care s-au adunat vineri în Larissa, un oraș din apropierea locului accidentului. „Dar este un guvern de criminali”.
Sâmbătă, în fața tribunalului din Larissa, Vassilios Noulezas, un avocat care reprezintă familia unei victime, precum și doi supraviețuitori, a declarat că intenționează să aducă în fața instanței mai mulți actuali și foști oficiali guvernamentali.
„Nu dăm vina doar pe o singură persoană”, a spus dl Noulezas. „Nu ar fi trebuit să existe o singură persoană la control”.
Dieectorul stației, în vârstă de 59 de ani, care nu a fost identificat oficial, a recunoscut în privat greșelile, potrivit unor extrase din declarațiile sale către autorități, care au fost publicate în presa elenă. Înregistrări radio publicate de un site de știri din Grecia arată cum unui mecanic de tren i se spune să ignore un semafor roșu.
„Treceți de semnalul roșu”, i-a spus șeful de gară mecanicului marți seara târziu, potrivit înregistrărilor.
Șeful de gară trebuia să se prezinte în fața instanței sâmbătă, dar Stefanos Pantzartzidis, avocatul său, a declarat că a cerut o prelungire deoarece au apărut noi elemente în acest caz. Nu a fost imediat clar care sunt aceste elemente. Managerul stației este acum programat să se prezinte în instanță duminică dimineața, a declarat Pantzartzidis.
Totuși, eventualele greșeli sunt doar o parte din poveste. Lucrătorii feroviari spun că semafoarele au fost întotdeauna roșii din cauza unor defecțiuni tehnice care au durat ani de zile. Muncitorii au fost lăsați să se avertizeze unii pe alții despre trenurile care se apropiau doar prin walkie-talkie.
„Mi-aș face cruce de fiecare dată pentru ca un accident să nu se întâmple”, a declarat Theodor Leventis, supraveghetor de 20 de ani în domeniul siguranței trenurilor. El a participat vineri la un priveghi pentru victimele trenului în fața gării din Larissa. „Eram sigur că se va întâmpla”, a adăugat el.
Leventis, în vârstă de 65 de ani, s-a pensionat în urmă cu doi ani după ce a lucrat pe aceeași rută pe care a avut loc accidentul. „Nu pot spune că un om este responsabil”, a spus el. „Singurul responsabil este guvernul”.
Guvernul grec ar fi trebuit să instaleze un sistem de siguranță automatizat în urmă cu aproape trei ani, dar a primit prelungiri pe fondul unui proces de contractare controversat. Acest sistem este menit să sune alarmele și să oprească automat locomotivele în situații periculoase.
În zilele care au urmat accidentului, guvernul elen nu a explicat de ce acel sistem a întârziat atât de mult. Nici oficialii Uniunii Europene, care au cheltuit sute de milioane de euro în ultimul deceniu pentru a îmbunătăți un sistem feroviar care, conform mai multor măsuri, este cel mai mortal din Europa.
Sindicatele feroviare au avertizat de mult timp asupra dezastrului iminent. Muncitorii au declarat că temerile lor au început să crească după criza financiară care a devastat economia Greciei în 2010. Personalul feroviar a fost redus drastic, iar sindicatele spun de ani de zile că membrii lor au fost suprasolicitați și repartizați în stații importante fără a avea o experiență de formare adecvată.
Giorgos Apostoleris, un fost șef de gară, și-a amintit că a fost transferat în urmă cu câțiva ani la Larissa cu o oră înainte. El s-a îngrijorat atunci cu privire la cine va fi tras la răspundere dacă va face o greșeală. Tragedia, a spus el vineri, era aproape inevitabilă. „A durat chiar prea mult timp pentru ca un accident să se întâmple”, a spus el într-un interviu.
Presa de stat greacă a relatat că șeful de gară din Larissa fusese numit de curând în funcție, după șase luni de pregătire.
Încă de luna trecută, lucrătorii feroviari au avertizat guvernul într-o scrisoare că nu vor să aștepte un viitor accident “pentru a-i vedea plângând lacrimi de crocodil” și că intervenția este urgentă.
„Am încercat greve de ani de zile. Am vorbit fiecărui guvern despre aceste probleme, dar nu am găsit urechi deschise”, a declarat Νikolaos Tsikalakis, un schimbător feroviar și președintele sindicatului personalului din cadrul organizației naționale a căilor ferate din Grecia. „Așa că am ajuns la acest accident tragic”.
Ministrul grec al transporturilor a demisionat la scurt timp după accident, recunoscând că eforturile de îmbunătățire a sistemului de siguranță feroviară al țării au fost insuficiente.
Cele două trenuri, care transportau aproximativ 350 de persoane, au alergat unul spre celălalt timp de 12 minute înainte de a se ciocni marți târziu, potrivit șefului federației angajaților din domeniul feroviar. Cel puțin 57 de persoane au murit.
În timp ce grecii au depus buchete de trandafiri albi pe șinele de cale ferată, au înjurat și guvernul. La priveghiuri, ei au aprins lumânări și au murmurat că nu mai „cred în minciunile lor”. Într-un autobuz de pe câmpia de la poalele Muntelui Olimp, lângă camioanele care au scos vagoanele rupte de la locul accidentului, unii navetiști au ridicat din umeri de teamă.
„Dacă vor da vina doar pe o greșeală umană și nu vor schimba sistemul”, a declarat George Gkonelas, 53 de ani, un navetist, „se va întâmpla din nou”.
În fața tribunalului unde se așteaptă ca managerul trenului să apară duminică, protestatarii au agățat pancarte în care criticau guvernul pentru că a ignorat ani de zile avertismente care arătau că un dezastru feroviar era inevitabil.
„Nu a fost un accident, nu a fost o tragedie”, scria pe un banner. „A fost neglijență din partea statului și un asasinat”.