Grup Feroviar Român (GFR), cel mai mare operator privat de transport feroviar de marfă din România, parte a grupului Grampet deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost sancționat cu o amendă de 3,49 milioane de lei. Motivele pentru această sancțiune includ faptul că GFR nu a permis accesul tuturor operatorilor de transport feroviar la infrastructurile de servicii pe care le administrează în stația CF Palas din zona Portului Constanța, conform unui anunț făcut luni de Consiliul Concurenței.
Decizia CNSDF
Sancțiunea a fost aplicată de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), care funcționează în cadrul Consiliului Concurenței. Motivul principal al sancțiunii a fost nerespectarea de către GFR a măsurilor impuse de acest organism de reglementare național. CNSDF a decis, în octombrie 2023, în urma unei plângeri depuse de CFR Marfă, că GFR și Trans Expedition Feroviar SRL (TEF) trebuie să acorde dreptul de acces tuturor operatorilor de transport feroviar la infrastructurile de servicii din stația CF Palas și la serviciile oferite în cadrul acestor infrastructuri, în condiții echitabile, nediscriminatorii și transparente.
Cerințele Impuse de CNSDF
În plus, CNSDF a impus ca GFR să publice o descriere detaliată a infrastructurilor de servicii din stația CF Palas, a serviciilor oferite în cadrul acestor infrastructuri și a tarifelor percepute. Aceste informații trebuiau să includă și detalii privind procedura de coordonare și criteriile de prioritizare, pentru a maximiza capacitatea disponibilă. De asemenea, GFR trebuia să recalculeze și să publice tarifele pentru serviciile oferite în cadrul acestor infrastructuri.
Neîndeplinirea Măsurilor
GFR nu a implementat integral măsurile impuse de CNSDF, ceea ce a dus la aplicarea sancțiunii. CNSDF va continua să monitorizeze modul în care compania respectă legislația și va aplica amenzi suplimentare în cazul în care GFR nu asigură accesul nediscriminatoriu pentru toți operatorii de transport feroviar.
Impactul Asupra Pieței de Transport Feroviar
Această sancțiune are un impact semnificativ asupra pieței de transport feroviar din România, evidențiind importanța respectării reglementărilor privind accesul nediscriminatoriu la infrastructuri de servicii. Decizia CNSDF subliniază necesitatea transparenței și echității în gestionarea infrastructurilor de transport, asigurând astfel un mediu competitiv și corect pentru toți operatorii de transport feroviar.
Concluzii
Amenda impusă Grupului Feroviar Român reflectă angajamentul autorităților de reglementare de a menține un mediu concurențial sănătos în sectorul transporturilor. Respectarea măsurilor impuse de CNSDF este esențială pentru asigurarea accesului echitabil la infrastructurile de servicii și pentru promovarea unui sistem de transport feroviar eficient și transparent în România.