Sari la conținut

Impactul inteligenței artificiale asupra pieței muncii: salarii mai mari cu 25% și creștere semnificativă a joburilor în AI

Numărul locurilor de muncă ce necesită competențe în inteligența artificială (AI) a crescut de 3,5 ori mai rapid decât restul joburilor la nivel global, iar salariile pot fi cu 25% mai mari, conform raportului PwC 2024 Global AI Jobs Barometer, publicat recent, relatează Agerpres. În plus, sectoarele care utilizează AI au înregistrat o creștere de aproape cinci ori mai mare a productivității muncii.

Studiul subliniază că serviciile financiare, IT și serviciile profesionale sunt cele mai afectate de schimbările aduse de AI, atât în activitatea lor, cât și în privința competențelor necesare angajaților.

Raportul scoate în evidență oportunitățile economice pentru forța de muncă, menționând că joburile care necesită competențe în AI beneficiază de un spor salarial mediu de până la 25% pe unele piețe.

În comparație, productivitatea în aceste sectoare, precum IT-ul, a crescut, iar cererea de competențe în AI, cum ar fi „AI/Machine Learning Inference” sau procesarea în limbaj natural, este în creștere. În schimb, cererea pentru competențele de programare în limbaje clasice, ușor de înlocuit de AI, este în scădere.

„Există și sectoare care nu vor fi afectate de AI sau care înregistrează o cerere de forță de muncă în creștere datorită altor macro tendințe, precum sectorul energiei regenerabile, construcțiile, activitățile sportive sau serviciile medicale și de îngrijire personală. În prezent, există de șapte ori mai multe anunțuri pentru locuri de muncă specializate în AI decât în 2012”, se arată în concluziile raportului.

Potrivit raportului, cea mai rapidă creștere a ponderii rolurilor ce necesită competențe în AI s-a înregistrat în serviciile financiare (pondere de 2,8 ori mai mare față de alte sectoare), serviciile profesionale (de trei ori mai mare) și IT (de cinci ori mai mare).

De asemenea, studiile arată o creștere semnificativă a importanței competențelor cognitive sofisticate (analiză, gândire critică, creativitate), dar și a celor emoționale și comportamentale (adaptabilitate, inteligență emoțională, influență socială, autonomie), pe lângă competențele digitale.

Liderii companiilor mari consideră că AI va schimba modul în care organizațiile își vor desfășura activitatea, iar angajații vor avea nevoie de competențe noi.

Astfel, 84% dintre directorii executivi ai companiilor care au început să adopte AI cred că aceasta va crește productivitatea, iar 70% sunt de părere că AI va schimba semnificativ activitatea companiei lor.

De asemenea, aproape jumătate dintre respondenți (46%) văd o creștere a profitabilității datorită utilizării AI, în timp ce 41% estimează o majorare a veniturilor.

Raportul PwC 2024 Global AI Jobs Barometer a analizat peste jumătate de miliard de anunțuri de angajare din 15 țări, reprezentând mai mult de 30% din PIB-ul global.

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!