Podul peste Dunăre de la Brăila, una dintre cele mai complexe lucrări de infrastructură realizate vreodată în România, va fi inaugurat joi, iar circulația rutieră va fi deschisă începând cu ora 13.00. Lucrările încă nu sunt complet finalizate, sute de muncitori au lucrat inclusiv în ultimele nopți, pentru ultimele finisaje, iar drumul principal de legătură cu malul din Tulcea nu va fi gata decât abia la final de an, transmite sursa.
Podul de la Brăila este un pod suspendat de aproape 2 kilometri lungime – al treilea pod suspendat ca dimensiune din țările UE și care a fost asemănat cu mult mai celebrul pod „Golden Gate” din San Francisco – o investiție de aproape 700 de milioane de euro, probabil cu cea mai mare complexitate dintre toate lucrările derulate de Compania de Drumuri din România.
Deși deschiderea traficului se face joi, toate lucrările nu sunt încă finalizate.
Podul este unul exclusiv pentru traficul rutier, iar pietonii și bicicliștii nu au acces pe pod.
Podul este proiectat să aibă o durată de viață de 120 de ani, iar în primii 5 ani nu se va plăti taxă de trecere.
Podul de la Brăila, înainte de inaugurare
În ultimele zile tot șantierul podului a fost un furnicar, cu sute de muncitori lucrând să pună la punct ultimele detalii, iar noaptea numeroși alpiniști utilitari au lucrat contra-cronometru la vopsirea pilonilor podului.
De altfel, tocmai pentru că nu totul e gata la momentul inaugurării traficului, circulația va fi oprită în următoarea perioadă pe durata nopții pentru a putea fi demontate în siguranță macaralele de la fiecare pilon.
În plus, drumul principal de legătură de pe malul tulcean, cel care ajunge până la localitatea Jijila, încă nu e gata și ar putea fi deschis abia în toamnă-iarnă. Deocamdată pe malul tulcean legătura va fi pe relația scurtă, până la drumul național care duce la Măcin.
Și mai există o bucată ce nu e gata acum și va fi finalizată mai târziu, spre finalul anului: o porțiune de circa 1 kilometru care traversează cu pasaj calea ferată și care ajunge până în Centura Brăilei.
Ultimele lucrări și finisaje la Podul Brăila – Vopsirea pilonilor noaptea
Podul de la Brăila – „Golden Gate-ul” de peste Dunăre
Lungimea totală a podului suspendat peste Dunăre este de 1.974,30 metri, iar deschiderea centrală este de 1.120 metri.
Comparativ, celebrul pod Golden Gate din San Francisco are o lungime de 1.970 de metri și o deschidere centrală de 1.280 de metri.
Podul de la Brăila are, practic, trei deschideri: o deschidere principala (1.120 m) și două deschideri laterale de 489,65 m pe malul Brăila și 364,65 m pe malul Tulcea. De o parte și de alta sunt două viaducte de acces în lungime de câte 110 m fiecare.
„La momentul finalizării va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale și al lungimii”, nota Compania de Drumuri la debutul proiectului.
Mai exact, este vorba de topul podurilor suspendate din actuala UE – Podul de la Brăila va fi pe locul trei după deschiderea principală după Great Belt Bridge – Danemarca (1.624 metri) și Höga Kusten Bridge – Suedia (1.210 metri).
Cele două turnuri ale Podului ating o înălțime de 192 metri și sunt practic cele mai înalte construcții din România (excepție fac unele coșuri de fum sau antene).
Cei patru piloni principali ai podului sunt goi pe interior și sunt dotați cu lifturi și scări de acces pentru mentenanță.
Lungimea totală a drumurilor (inclusiv podul) este de 23,413 km și cuprinde două secțiuni: drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km și drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km.
- Drumul principal Brăila – Jijila. Are o lungime de 19,095 Km si va fi prevăzut cu două benzi de circulație pe sens până la kilometrul 8, și apoi cu câte o bandă de circulație pe sens până la finalul proiectului – km 19. Drumul are și benzi de încadrare, acostamente, zona mediană și zona de parapete.
- Drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin (care se deschide pe 6 iulie). Cu o lungime de 4,328 km, acest drum este prevăzut cu o bandă de circulație pe sens. Drumul de legătură pornește de la km 7+940 al drumului principal (Brăila- Jijila) si se intersectează cu DN22 Smârdan-Măcin.
Podul de la Brăila: Fire de oțel cât să înconjoare planeta de două ori și un tablier metalic construit în România
La realizarea podului au fost folosite aproximativ 81.000 de kilometri de fir de oțel, îndeajuns cât să înconjoare pământul de două ori. Aceste fire subțiri de oțel au fost împletite și au format 16 toroane care alcătuiesc două cabluri principale cu o lungime de doi kilometri fiecare.
Greutatea totală a celor două cabluri este de peste 6.700 tone, iar garanția oferită de constructorul japonez al cablurilor este de 120 de ani.
Fiecare cablu are 60 de centimetri în diametru și este ancorat în blocuri de ancoraj pe fiecare mal.
De cele două cabluri principale, cu ajutorul a câtorva sute de tiranți, sunt prinse segmentele metalice ale tablierului.
Fiecare segment al tablierului metalic are o greutate medie de 250 de tone și a fost realizat la șantierele navale Fincantieri din Brăila cu oțel de la Liberty Steel din Galați. În total sunt 86 de segmente ale tablierului metalic ce cântăresc în total peste 20.800 tone.
Sistem de dezumidificare pentru cabluri și tablier
La Podul de la Brăila va funcționa și un sistem avansat de dezumidificare a tuturor ansamblurilor podului, inclusiv a tablierului metalic și a cablurilor, explică Ionel Sciroșteanu, secretar de stat în Transporturi.
„Cablurile sunt izolate pe exterior cu o protecție care asigură etanșeitatea, iar aerul din interior va fi permanent dezumidificat și monitorizat, astfel încât să se asigure un mediu anticoroziv, spune acesta.
Similar, pentru a asigura durabilitate și protecție anticorozivă ridicată, este și dezumidificat în interior, „anumite rigidizări longitudinale fiind utilizate drept canale pentru distribuția aerului dezumidificat în spațiul intern al tablierului, iar un sistem de senzori va monitoriza asigurarea păstrării stării de umezeală din casetă sub nivelurile ce provoacă oxidarea”, spune Scrioșteanu
Secretarul de stat menționează că se va menține mereu o umiditate relativă de sub 40% pentru a nu exista coroziune și pentru a permite circulația pe pod în siguranță, în orice anotimp.
Podul peste Dunăre de la Brăila – datele contractului:
Lungime: Pod + Drum Brăila – Jijila (19 Km) , Drum legătură DN22 Smârdan Măcin (4,3 km)
Valoare contract de proiectare și execuție: 1,99 mld lei (fără TVA)
Valoare totală a investiției: 3,445,210,691.08 lei (din care fonduri europene nerambursabile în suma de 1,696,947,365.85 lei.)
Constructor: We Build (fost Astaldi – Italia) – IHI Infrastructure System (Japonia)
Contract semnat: 15.01.2018 (termene: 12 luni proiectare și 36 de luni execuție)
Lucrări începute: decembrie 2018 (autorizațiile de construire drumuri de legătură au venit abia în martie/mai 2021)
Stadiu fizic – întreg proiectul (iulie 2023): pod – 97% / drumuri – 80%