Sari la conținut

Propuneri CECCAR pentru Ministerul de Finanțe privind e-TVA și e-Factura

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) s-a întâlnit recent cu ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, și alți funcționari din instituție, pentru a discuta despre posibile modificări la e-Factura și e-TVA.

Conform unui comunicat CECCAR, contabilii au propus următoarele:

  1. Extinderea utilizării e-Factura pentru tranzacțiile B2C:
  • Propunerea este de a extinde obligația utilizării e-Factura și pentru tranzacțiile B2C începând cu 1 ianuarie 2025. Aceasta ar trebui analizată în contextul în care cerințele de raportare digitală la nivel european, conform unei propuneri de directivă, vizează extinderea acestei obligații doar pentru tranzacțiile intracomunitare B2B și pentru anumite tranzacții B2C, cu termen de implementare 1 ianuarie 2028.
  • De asemenea, este necesară analiza redundanței raportării de date către autoritățile fiscale, având în vedere că legislația națională obligă firmele să realizeze raportarea SAF-T de la 1 ianuarie 2025, în timp ce declarațiile recapitulative TVA existente rămân în vigoare.
  1. Prorogarea termenului pentru analiza ex-post a raportării SAF-T:
  • CECCAR propune amânarea termenului de 1 iulie 2025 pentru a verifica dacă datele obținute din raportarea SAF-T sunt suficiente pentru analizele Ministerului. Abia după această analiză ex-post să se decidă dacă este necesară extinderea raportării la tranzacțiile B2C.
  1. Precompletarea declarației de TVA:
  • Introducerea unui instrument de precompletare a declarației de TVA, cu obligația contribuabilului de a justifica diferențele dintre decontul precompletat și cel depus, dacă acestea depășesc un anumit prag. Aceasta măsură ar putea reduce costurile impuse de implementarea cerințelor de raportare digitală, dar ar trebui să fie aplicată fără a impune noi sarcini administrative birocratice.
  1. Termenul de raportare în sistemul e-Factura:
  • Stabilirea termenului de raportare în sistemul e-Factura conform amendamentului propus de Parlamentul European, respectiv termenul de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării în sistemele de contabilitate, respectând termenele fiscale existente. Aceasta ar fi mai realistă pentru firmele mici, care nu au resurse umane specializate.
  1. Diminuarea amenzilor disproporționate:
  • Stabilirea unui prag de semnificativitate al erorilor de la care să se aplice amenzi, pentru a evita transformarea e-facturării într-o povară suplimentară pentru întreprinderile mici și mijlocii.

CECCAR subliniază necesitatea colaborării tuturor părților interesate pentru a asigura succesul reformei raportării TVA și își exprimă disponibilitatea de a se implica în elaborarea reglementărilor necesare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site foloseşte cookies. Continuarea navigării implică acceptarea lor.
Am înţeles!